آشنایی با GS1 Cloud ؛ بزرگترین بانک اطلاعات معتبر محصولات در دنیا

  • معرفی GS1 Cloud

بانک اطلاعات همه کالاهایی که دارای شماره جهانی قلم کالای تجاری (GTIN) هستند توسط سازمان GS1 در قالب پروژه GS1 Cloud ایجاد شده است و از ابتدای سال ۲۰۱۸ در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. هدف از ایجاد این بانک اطلاعاتی عظیم، این است که بزرگترین منبع موثق و مطمئن اطلاعات محصولات در دنیا باشد و خدمات متنوعی را در حوزه تجارت الکترونیکی B2C و B2B برای کسب و کارها و مشتریان، فراهم آورد.

با شروع به ارائه خدمات GS1 Cloud از ابتدای سال ۲۰۱۸، اطلاعات صحیح و دقیق بیش از ۵۰ میلیون قلم کالا در اختیار مردم سرتاسر دنیا قرار می گیرد و تمامی اعضای مرکز GS1 ایران و همچنین سایر شرکتها و عموم مردم کشور نیز از امکانات بی نظیر آن بهره مند خواهند شد. به عنوان مثال، مشتریان خواهند توانست داده های صحیح کالا را از خرده فروشان، فروشگاه های الکترونیکی، بازارها و نرم افزارهای کاربردی به دست آورند که این امر منجر به افزایش رضایت و اعتماد آن ها می شود. همچنین شرکت های فعال در صنایع مختلف، از جمله شرکت های مرتبط با بهداشت و درمان از مزایایی مانند  توزیع کارآمدتر و یکپارچه تر داده های موثق کالاها و ابزارهای پزشکی بهره مند خواهند شد.

این رویداد بهترین فرصت برای بازاریابی محصولات شرکتها در سطح جهان بوده و به کلیه اعضای GS1 در سرتاسر دنیا که از کد GTIN برای شناسایی و معرفی کالاهای خود به مشتریان استفاده می کنند، این امکان را می دهد که بدون پرداخت هیچ گونه هزینه اضافی، محصولات خود را در معتبرترین و بزرگترین سامانه بین المللی محصولات، در معرض دید میلیاردها مشتری بالقوه و بالفعل قرار دهند.

اما GS1 Cloud چگونه کار می کند؟

وظیفه پایگاه اطلاعاتی GS1 Cloud این است که داده های مرتبط با کالاها را که توسط مالک نشان تجاری ارائه و تصدیق شده است، از پایگاه های داده های موجود GS1 مانند GDSN ،GEPIR و کاتالوگ های محلی کالا که توسط سازمان های عضو GS1 نگهداری می شود، با یکدیگر ترکیب و یکپارچه سازی کرده و به شیوه ای استاندارد و بر بستر خدماتی کاربردی، به نمایش بگذارد. همچنین در این پروژه، داده هایی که در حال حاضر در هیچ یک از منابع موجود نگهداری نمی شود نیز به طور مستقیم برای کالاها گردآوری خواهد شد.

این پایگاه متمرکز در نظر دارد تا به مرور، بیش از ۱۰۰ میلیون شماره جهانی قلم کالای تجاری (GTIN) را همراه با شش مشخصه اصلی و مهم دیگر کالا که حاوی اطلاعات مورد نیاز مشتریان است را در خود نگهداری نماید. این ۷ فیلد اطلاعاتی عبارت اند از:

  1. شماره جهانی قلم کالای تجاری (GTIN)
  2. بِرند یا نام تجاری
  3. شرح کالا (توضیحات نوشته شده روی سطح یا بسته بندی کالا)
  4. آدرس اینترنتی (URL) حاوی تصویر محصول با وضوح متوسط
  5. بازار هدف (کد ISOکشور یا کشورهایی که محصول در آن ها توزیع می­ شود)
  6. نام شرکت تامین ­کننده یا تولیدکننده
  7. گروه کالایی یا طبقه­ بندی محصول (کد Brick محصول در ساختار طبقه بندی GPC)

داده های موجود در GS1 Cloud از طریق یک پورتال آنلاین و توسط یک نرم افزار واسط کاربری (API) برای خرده فروشان، فروشگاه های الکترونیکی، بازارها، نرم افزارهای کاربردی، دارندگان نام تجاری و عموم مردم قابل دستیابی خواهد بود. این داده ها در کانال های ارتباط با مصرف کننده و برای کمک به منبع یابی استفاده می شود و برای سنجش کیفیت داده ها و کاربردهای دیجیتالی دیگر، مورد تحلیل قرار خواهد گرفت. کلیه ذینفعان داده های GS1 Cloud برای دستیابی به داده ها باید با یک سازمان MO در ارتباط باشند. در کشور ما نیز مرکز GS1 Iran در این زمینه پاسخگوی سوالات متقاضیان خواهد بود.

نخستین ابزارهای کاربردی و سرویس های عملیاتی مبتنی بر GS1 Cloud عبارت اند از:

  • تصدیق GTIN: بررسی می کند که آیا GTIN مورد نظر، از یک پیش شماره ی شرکتی تخصیص یافته توسط GS1 بدست آمده است یا خیر.
  • اعتبارسنجی اطلاعات محصول: تمام مشخصه های ۶ گانه مرتبط با GTIN مورد نظر را ارائه می کند.
  • جستجوی اطلاعات محصول: امکان جستجوی یک کالای مشخص را بر اساس طبقه بندی جهانی محصول (GPC) و بازار هدفی که کالا در آن فروخته می شود فراهم می کند.

با آغاز به کار این پروژه، فضای کسب وکار برای شرکت هایی که به دنبال رقابت سالم و شفافیت اطلاعاتی هستند بسیار مناسب تر خواهد شد و شرکت هایی که به دنبال جعل و تقلب اطلاعات محصولات سایر شرکت ها هستند، به آسانی نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند چرا که با راه اندازی سامانه GS1 Cloud:

  • کدهای GTIN اصیل و معتبر، شناسایی خواهند شد و کدهای غیرمعتبر و جعلی حذف می شوند.
  • صحت، دقت، کیفیت و اعتبار اطلاعات محصولات، توسط تولیدکننده اصلی کالا تضمین می شود.
  • امکان جستجوی اطلاعات درباره محصولات مختلف به راحتی برای عموم مردم دنیا فراهم می شود.
  • سرویس های ارزش افزوده و اپلیکیشن های کاربردی برای تسهیل فرایند تأمین و فروش شرکتها توسعه داده می شود.

مرکز GS1 ایران نیز با تعاملات بسیار خوبی که در این زمینه با سازمان جهانی GS1 برقرار کرده است، امکان حضور رایگان شرکت های ایرانی را در این پرتال بین المللی فراهم نموده و کلیه شرکت های ایرانی برای حضور در این طرح تنها کافی است:

  1. عضو مرکز GS1 ایران باشند و عضویت آن ها به صورت فعال در سیستم ثبت شده باشد.
  2. توافقنامه تضمین صحت اطلاعات محصولات و توافقنامه اجازه بازنشر اطلاعات در سامانه GS1 Cloud را امضا نمایند.