همایش استانداردهای بین المللی (آبفا و محیط زیست)

این همایش در تاریخ 8/2/1398 در سالن همایش‌های مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در سطح ملی و درون سازمانی (بخش محیط زیست و آب و فاضلاب) برگزار شد.

گردانی نژاد (مشاور امور تدارکات هلدینگ انرژی سپهر) در مورد تجربیات موفق مرکز در پروژه کدینگ نفت، ابعاد و اثرات آن در حمایت از تولید ملی در شرایط تحریم و نقش مهم مرکز صحبت کردند.

ایشان اشاره داشتند از نظر کدینگ و سیستم‌های اطلاعاتی شرکت‌ها چه خصوصی و چه دولتی باید از یک سیستم واحد استفاده کنند. سازمان ها می‌توانند کالاها و اقلام صنعتی که در انبارها دارند را با یک‌زبان مشترک شناسایی کنند و از این زبان مشترک هم خودشان بهره ببرند و هم صاحبان کالا با آنها هم‌زبان شوند. این زبان مشترک می‌تواند در سختی‌هایی مثل تحریم بسیار کمک کند، وزارت نفت سعی نموده به مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران که یک مرکز بسیار ارزشمند است مراجعه کرده و طبق مصوبه هیئت‌وزیران از پتانسیل‌های آن استفاده کند. نظام طبقه‌بندی صنعت نفت، طبق این قرارداد نه تنها دریافت یک کد خاص بلکه رد و بدل مباحث فنی نیز بوده است. این اقدام کمک شایانی به رونق تولید و شکوفایی صنعتی می‌کند، چه از نظر اجرایی و عملیاتی و چه از نظر شناسایی تولید‌کنندگان صنعت داخل کشور.

وی افزود : وزارت نفت توانسته 900.000 قلم کالا را با کمک مرکز ملی شماره‌گذاری کالا در یک بانک اطلاعاتی بسیار قوی قرار دهد که کاملاً قابل جستجو است، زیرا این سیستم براساس داده ها به وجود آمده است. قبل از این، اطلاعات به‌صورت یک متن ثبت می‌شد و قابل جستجو نبوده ولی در حال حاضر قلم کالا به راحتی و به‌طور کامل و دقیق قابل غربالگری است و این اقلام در تمام سطح کشور کد شده و قابل‌شناسایی است.

گردانی نژاد در ادامه گفت: یکی از کارهای مهم مرکز ایجاد پایگاه داده براساس اطلاعات وزارت نفت بوده، ایشان تأکید کردند مرکز باید به نحوی قانون‌مند شود که صنعت کشور موظف باشد کالاهایی که تولید می‌شود را در نظام اطلاعاتی این مرکز، کدگذاری کند. در دنیا هم به همین شکل عمل می شود، هر قلم کالا یک شناسنامه دارد. شناسایی کالاهای تولید داخلی ، صادراتی و وارداتی در کشور قطعاً جزو ضروریاتی است که باید تقویت شود. با این نظام می‌توان تشخیص داد که اقلام مشابه کجاست و مبحث کدگذاری تمام تجهیزات میسر می گردد.

وی افزود: وزارت نفت در مورد قطعات یدکی هم از نظام کدینگ بهره برده است. قبلا به اموال کدی تخصیص داده نمی‌شد و فقط به قطعات کد داده می‌شد و امکان تشخیص فراوانی اموال میسر نبود. ولی در نظام ایران کد به هر کالا همراه با قطعات آن یک کد داده‌شد و باعث شد فراوانی از هر نوع کالا به دست آید و این امر مزیت فراوان برای تولید در داخل را به وجود آورده است.

گردانی نژاد در پایان گفت:  از آقای ملکی مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران درخواست می شود که پتانسیل فنی و نرم‌افزاری مرکز را مانند گذشته بالا نگه‌داشته و توانایی هایی که در مرکز بوده را حفظ نمایند تا بتوانند پاسخگوی نیازهایی که در سازمان‌های عظیمی مانند آبفا و محیط‌زیست و… که در سراسر ایران است باشند.