0

ردیابی کالا و شناسایی کالای قاچاق با سامانه جامع انبارها – سامانه تایید اصالت کالا

[tm_heading tag=”h5″ custom_google_font=”” font_weight=”600″ text=”ردیابی کالا و شناسایی کالای قاچاق با سامانه جامع انبارها – سامانه تایید اصالت کالا” line_height=”1.4″][tm_spacer size=”lg:25″]

شناسایی کالای قاچاق با سامانه جامع انبارها

رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان سمنان از شناسایی کالا‌های قاچاق با اجرای طرح سامانه جامع انبار‌ها در این شهرستان خبر داد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سیدعباس دانایی پیش از ظهر امروز در جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان سمنان اظهار کرد: بر اساس طرح سامانه جامع انبارها، همه اشخاص حقیقی و حقوقی که کالا خرید و فروش و انبار می‌کنند، باید آدرس و مشخصات دقیق انبار‌های خود را در سامانه جامع انبار و مراکز نگهداری کالا ثبت کنند.

وی شناسه‌دار کردن همه انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا و ثبت مشخصات مالک کالا، نوع و میزان کالا‌های ورودی و خروجی از اماکن را از اهداف طرح سامانه جامع انبار‌ها برای شناسایی کالا‌های قاچاق عنوان کرد.

فرماندار سمنان با بیان اینکه همه انبار‌ها باید تا پنجم هر ماه موجودی خود را به سازمان‌های مربوطه اعلام کنند، گفت: در صورت عدم انطباق رابطه منطقی بین ورودی و خروجی، برای آن انبار پرونده تعزیراتی تشکیل می‌شود و با اشخاص حقیقی و حقوقی در صورت عدم رعایت، برخورد قانونی خواهد شد.

رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان سمنان بر لزوم نظارت و بازرسی از انبار‌های کالا‌ها و رصد آن توسط سامانه جامع انبار‌ها تأکید کرد.

[tm_spacer size=”lg:25″]

در این جلسه، پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد تا نسبت به برگزاری گشت‌های مشترک، حضور اکیپ‌های فعال ثبت
ورودی و خروجی کالا‌های انبار، اطلاع‌رسانی جامع در خصوص طرح سامانه جامع انبار، برگزار کارگاه‌های آموزشی برای کلیه انبارداران و… اقدام شود.

[tm_spacer size=”lg:63″][tm_heading tag=”h5″ custom_google_font=”” font_weight=”600″ text=”شناسایی کالای قاچاق در انبارها با شناسه جهانی مکان (GLN)” line_height=”1.4″][tm_spacer size=”lg:63″]

ملکی مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران درخصوص شناسه دار کردن انبارها برای جلوگیری از قاچاق کالا اظهار کرد: کد  GLN (شناسه جهانی مکان )، که توسط مرکز صادر میشود یکی از کلیدهای شناسایی GS1 است که برای مکان‌های فیزیکی، عملیاتی، دیجیتالی و اشخاص حقوقی که نیاز دارند که در طول زنجیره تامین شناسایی شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مرکز اعلام میدارد که شناسه جهانی مکان می‌تواند از سوی شرکت‌ها برای شناسایی مکان‌ها استفاده شود و به آنها انعطاف کامل در شناسایی هر نوع یا سطح از مکان را می‌دهد.

•    GLN می‌تواند مکان‌های فیزیکی یک شرکت را شناسایی نماید، به عنوان مثال: یک فروشگاه، یک انبار یا یک اسکله در یک بندرگاه.

•    GLN می‌تواند جهت شناسایی یک سازمان بعنوان یک شخص حقوقی استفاده شود.

•    GLN همچنین می‌تواند نهادهای حقوقی و عملیاتی یک شرکت را که در یک تراکنش کسب و کاری خاص به عنوان طرف‌های تجاری دخیل هستند را شناسایی نماید، به عنوان مثال: فروشنده، خریدار یا حمل کننده.

•    GLN در یک بارکد یا تگ EPC/RFID به منظور شناسایی خودکار مکان‌هایی مانند قفسه‌های یک انبار، مقصد یک پالت یا مبداء یک محصول؛ رمزنگاری می‌شود.

•    GLN می‌تواند در پیام‌های الکترونیکی به منظور مطلع ساختن شرکاء تجاری از شرکت‌ها و GLNهای متناظر با آنها و اطلاعات مرتبط با این GLNها بکاررود.

•    مؤلفه توسعه GLN می‌تواند به شناسه  GLN به منظور ارائه دقیق تر رویدادهای ضبط و به اشتراک گذاری زنجیره تامین، افزوده شود. به عنوان مثال: یک مؤلفه توسعه ای ممکن است زیر مکان‌هایی از قبیل مخازن ذخیره سازی، درب‌های بارانداز و نقاط اسکن کردن و خواندن را شناسایی کند.

وی ادامه داد:  شناسه جهانی مکان از سوی سازمان‌های دولتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت، کاربردهای بسیاری برای دولت در استفاده از GLN وجود دارد. این کد به‌عنوان یک استاندارد بین‌المللی در سرتاسر دنیا شناخته و پذیرفته شده است و بسیار راحت می‌توان با استفاده از آن، موقعیت‌های مکانی را با دیگر شرکت‌های بین‌المللی به اشتراک گذاشت.     با استفاده کدهای GLN، هر شرکت می‌توانند تمامی مکان‌های خود را در سطح ملی یا بین‌المللی به صورت یکتا و یکپارچه شناسایی کرده و تحت کنترل خود درآورد.

•    کد GLN در سرتاسر دنیا منحصر بفرد است و قابلیت استعلام از سایت جهانی GS1 را دارد.

•    با به‌کارگیری کد‌ GLN در سیستم‌های اطلاعاتی سازمان‌ها و شرکت‌ها، بخش مهمی از بستر ردیابی ورهگیری در فرآیند‌های داخلی، بین سازمانی و بین‌المللی فراهم می‌شود.
•    این کد، مانند کدپستی و کد اقتصادی در سطح بین‌المللی عمل می‌کند و اعتبار جهانی دارد.

وی تصریح کرد::  GLN ارتباطات کارا را تضمین می‌نماید و اطلاعاتی از قبیل نام‌ها، نشانی‌ها و سایر اطلاعاتی که در خصوص اماکن خاص نیازی به پردازش در هر تراکنش ندارند را مخفی می‌نماید. اطلاعات ضروری تنها یکبار و برای ذخیره سازی در سیستم مربوطه (مانند سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی ERP) گرفته می‌شود و متعاقبا با عطف به یک GLN منحصر به فرد جهانی قابل بازیابی است.استفاده از این شناسه  در درون و بیرون شرکت‌ها برای شناسایی مکان‌ها برای آنها موارد زیر را به ارمغان می‌آورد:

.    سادگی: با ساختاری ساده، پردازش و انتقال داده‌ها تسهیل می‌شود.

.    چند بخشی بودن: خاصیت نامفهموم بودن GLN سبب شناسایی هر مکان و کسب و کاری بدون توجه به نوع فعالیت آن می‌شود.
.    بین المللی بودن: شناسه‌های مکان در سرتاسر جهان منحصربه فرد هستند. مضافا اینکه، شبکه بین المللی سازمان‌های عضو GS1 که بیش از 115 کشور را تحت پوشش خود دارد، اطلاعات را به زبان محلی هر یک از سازمان‌های عضو ارائه می‌نماید.

.    منحصر به فرد بودن و پشتیبانی شدن از طریق شبکه سازمان‌های عضو GS1، سبب استفاده وسیع از شناسه‌های GLN به طور همزمان در تجارت جهانی و داخلی در بخش‌های گوناگونی از قبیل: خرده فروشی، حمل و نقل و لجستیک، خدامات رفاهی و مالی شده است.

 

ملکی با اشاره به اینکه شناسهGLN توسط مرکز تسهیل تجارت و کسب و کار الکترونیک سازمان ملل متحد (UN/CEFACT) به رسمیت شناخته شده و با استاندارد ISO6523، مطابقت دارد. گفت: مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران آمادگی خود را جهت رفع مشکلات پیش آمده در زمینه قاچاق کالا و ساماندهی انبارهای مجاز و غیر مجاز اعلام میدارد.

مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.