0

ماجرای ذرت‌های آلوده به کجا ختم شد؟

رئیس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر اینکه امکان جاسازی قرص در فرآیند تولید مواد غذایی وجود ندارد، در مورد وضعیت ذرت‌های آلوده گفت:

این ذرت‌ها همچنان در گمرک مانده‌اند و مقرر شد که امحا شوند.

به گزارش  روابط عمومی مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نیره پیروزبخت امروز در نشست خبری در محل سازمان ملی استاندارد اظهار داشت:

طبق بررسی‌های انجام‌شده، این اقدام باهدف تشویش اذهان عمومی و ایجاد جو ناامنی در صنایع غذایی صورت گرفته و امکان جاسازی قرص در فرآیند تولید وجود ندارد.

وی افزود:

طی هفته گذشته ۲ هزار و ۳۶۰ فقره بازرسی و نمونه‌برداری در شهرستان‌های مختلف صورت گرفت که قرص‌ها در ۲ مورد شامل بیسکوئیت دورنگ مغز فندقی در بوفه مدرسه‌ای در زنجان و همچنین یک کیک کاکائویی اسفنجی در گنبدکاووس مشاهده شد و برای بررسی بیشتر به وزارت بهداشت ارسال شدند.

ذرت‌های آلوده در درازمدت روی سلامتی تاثیر می‌گذارد

پیروزبخت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد آخرین وضعیت ذرت‌های وارداتی آلوده و بحث‌های مطرح‌شده در فضای مجازی مبنی بر توزیع بخشی از این ذرت‌ها در کشور نیز گفت: من هم صوت‌های منتشرشده در فضای مجازی را شنیده‌ام، ولی باید توجه داشت که این ذرت‌ها کپک‌زده‌اند و با این وضعیت در محصولات غذایی قابل‌استفاده نیستند.

وی با بیان اینکه حتی با فرض استفاده از محصولی آلوده به سم آپلاتوکسین،‌این اتفاق در درازمدت بر یک فرد تاثیر خواهد داشت و این‌طور نیست که در عرض دو ساعت باعث مرگ‌ومیر شود. هدف اصلی از انتشار این مطالب ایجاد تشنج و آسیب روانی به مردم است و قصد دارند امنیت غذایی مردم را زیر سؤال ببرند.

هیچ بخشی از ذرت‌های آلوده از گمرک خارج نشده و همه آن‌ها امحا خواهد شد.

پیروزبخت تاکید کرد: ذرت‌های آلوده همچنان در گمرک هستند و هیچ مقداری از این محموله وارد کشور نشده است.

وی بابیان اینکه تاکنون خریداری از خارج از کشور برای این ذرت‌ها پیدا نشده است، گفت: قرار است این ذرت‌ها امحا شوند و مراحل انجام این کار در حال بررسی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد تاکید کرد: به‌هیچ‌وجه امکان ندارد این ذرت‌ها وارد کشور شود و ما کنترل‌های لازم را در این مورد انجام می‌دهیم به‌طوری‌که هم در واحدهای تولیدی و هم در بازار کنترل‌هایی را انجام می‌دهیم.

راهکارهای مرکز ملی شماره‌گذاری کالا در راستای زنجیره تامین کالا ( از تولیدکننده تا مصرف‌کننده نهایی)

در حال حاضر می‌توان با استفاده از سامانه‌ها و راهکارهای زنجیره تامین داخلی و جهانی بسیاری از موانع موجود بر سر راه تولید، اصالت کالا( حمایت تولید داخلی)، حفاظت کالا تا مصرف‌کننده نهایی را کنترل نمود.

در خصوص استفاده از این سامانه و راهکارهای آن، مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران صاحب و مرجع اطلاعاتی این امر مهم در کشور است و در این راستا می‌توان با استفاده از راهکارهای این مرکز که نماینده انحصاری سازمان جهانی GS1 می‌باشد، قابلیت آن را دارد که در حوزه زنجیره تامین از تولید تا مصرف‌کننده نهایی را رصد نماید.

سامانه ردیابی و رهگیری کالا و خدمات کشور

 سامانه ردیابی و رهگیری کالا و خدمات کشور که بر پایه معتبر و به‌روزترین استانداردهای بین‌المللی در بخش ردیابی و رهگیری استوار است موجبات شفافیت و اعتمادسازی مصرف‌کنندگان را مهیا می‌نماید. در حال حاضر این سامانه به صورت آزمایشی در زنجیره تامین کالاهای شبکه توزیع برق کشور در شهرهای مشهد و یزد در حال فعالیت است که پس از نهایی شدن قابلیت ردیابی کالاها و خدمات در طول زنجیره تامین از مواد اولیه تا فروش و خدمات پس از فروش را دربر می‌گیرد و با استفاده از خروجی‌های این سامانه امکان تحلیل و توسعه بهتر بازارها و گردش کالاها و خدمات در سراسر کشور در راستای تحقق هر چه بهتر اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توزیع عادلانه و جلوگیری از احتکار، جعل و تقلب فراهم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.