تأکید گوگل، آمازون و eBay بر به‌کارگیری شناسه‌های GTIN در فرایندهای تجارت الکترونیکی

آقای Rob Rekrutiak مدیر محصول سرویس Google Shopping در وبلاگ رسمی این سرویس اعلام کرد که از تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵ به بعد، کلیه شرکتهای تولیدکننده‌ای که محصولات خود را بر روی سرویس خرید گوگل به مشتریان عرضه می‌کنند، موظف به استفاده از GTIN به‌عنوان شناسه استاندارد محصول در کاتالوگ الکترونیکی محصولات خود هستند.

شناسه جهانی قلم‌ کالای تجاری (GTIN) یکی از مهمترین شناسه‌های GS1 است که توسط تولیدکننده به کالاهای خرده‌فروشی یا تجاری تخصیص می‌یابد و هر نوع محصول از آن تولیدکننده خاص را به‌صورت یکتا در جهان شناسایی می‌کند. به‌عنوان مثال، کد شناسه ۰۸۸۹۳۴۹۰۶۲۱۶۶ محصول ASUS Flip C100PA DB01 10.1″ Touchscreen Chromebook و کد شناسه ۶۲۶۰۱۶۲۵۱۰۰۱۲ محصول دستمال کاغذی معمولی دولا جعبه مقوایی ۱۰۰ برگی بی تا را به‌صورت منحصربه‌فرد در جهان معرفی می‌کند.

به گفته آقای Rekrutiak، استفاده از شناسه‌های GTIN برای معرفی اقلام، به گوگل کمک می‌کند که در یک بازار الکترونیکی جهانی، امکان جستجوی دقیق‌تر، سریع‌تر و ساده‌تر کالاها را برای کاربران فراهم کند و فرایند معرفی «کالای درست» از «فروشنده درست» به «مشتری درست» را بهتر مدیریت نماید.

Google-Shopping-New-GTIN-Requirements-small

او در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: “مطالعات اولیه نشان داده است که افزودن GTIN به کاتالوگ الکترونیکی کالاها، منجر به بازدید بیشتر محصول تا ۴۰ درصد در مقایسه با زمانی می‌شود که کد GTIN در کاتالوک محصول نیامده باشد.”

بر همین اساس و به‌منظور ارتقای پروژه GTIN on the Web، شرکت گوگل دستورالعمل تأمین خوراک اطلاعاتی سرویس خرید خود را به‌روزرسانی نموده و از GTIN به‌عنوان یک فیلد داده الزامی نام برده است.

گفتنی است، بر اساس نقل قول دیگری از آقای Rekrutiak، آمازون و eBay نیز اقدام مشابهی را در ترویج و به‌کارگیری شناسه‌های GTIN انجام داد‌ه‌اند.