0

استانداردهای ردیابی در صنعت بهداشت و درمان

استانداردهای ردیابی در صنعت بهداشت و درمان : بیمارستان‌ها و مراکز مراقبتی، محیط‌های بسیار پیچیده‌ای هستند و باید تمام مدت به‌دقت موردتوجه قرار گیرند. پزشکان و پرستاران انسان هستند و متأسفانه این بدان معنی است که ممکن است دچار خطا شوند. مثلا بعضی‌اوقات دوز اشتباهی از دارو به بیمار داده می‌شود. در بعضی مواقع از داروی اشتباه یا از دستگاه پزشکی اشتباه استفاده‌شده است. در بعضی موارد داروی مناسب و دستگاه پزشکی مناسب اما برای بیمار اشتباه  استفاده می‌شود.

هرروز مردم به دلیل خطاهای دارویی می‌میرند یا معلول می‌شوند. بخش پزشکی در تلاش است تا از بروز بسیاری از این اشتباهات تا حد ممکن جلوگیری کند. ایجاد سیستم ردیابی قابلیت مهمی در تقویت ایمنی و بهبود کیفیت مراقبت بیمار است می‌تواند به کاهش خطاهای انسانی در صنعت بهداشت کمک کند.

سیستم‌های قابلیت ردیابی مبتنی بر استانداردهای جهانی مانند استاندارد ردیابی GTSH قادر است هویت محصولات دارویی را در طول زنجیره تامین بهداشت احراز کند.ردیابی در بهداشت و درماناستاندارد جهانی قابلیت ردیابی بهداشت و درمان (GTSH یک استاندارد و چارچوب بنیادی را ارائه می‌دهد که روند ردیابی را توصیف می‌کند و حداقل شرایط لازم را برای کلیه ذینفعان، مستقل از فن‌آوری‌هایی که برای ردیابی استفاده می‌کنند و اندازه سازمان تعریف ‌کند.

از مزایای به‌کارگیری استانداردهای ردیابی در صنعت درمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ردیابی محصولات در سراسر زنجیره تامین مراقبت‌های بهداشتی، می‌تواند به حذف محصولات بهداشتی تقلبی از سطح بازار کمک کرده و ایمنی بیماران را افزایش دهد.
  • قابلیت ردیابی در مراقبت‌های بهداشتی، مراکز بهداشتی و درمانی و بیماران را قادر می‌سازد تا جریان داروها و وسایل پزشکی را در سراسر زنجیره تأمین مشاهده کنند. به‌وسیله ردیابی می‌توان تاریخچه نقل و انتقالات و مکان‌های یک محصول را از نقطه تولید یک محصول تا نقطه مراقبت از بیمار را شناسایی نمود.

امروزه بخش سلامت GS1 بالغ ‌بر 1200 شرکت عضو دارد که منجر به گردهمایی تعداد زیادی از عوامل تعیین‌کننده، مانند تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، آزمایشگاه‌های دارویی، عمده‌فروشان، انبارها و حمل‌کنندگان و همچنین بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.