RFID در شهربازی چه کاربردی دارد؟ هوشمندی با GS1
تا کنون کاربردهای زیادی از RFID و هوشمندی را مرور کردیم در این مقاله میخواهیم بدانیم RFID در شهربازی چه کاربردی دارد ؟ قلب تپنده یك شهربازی، سیستم كنترل بلیط یا میزان فروش یک شهربازی است. مدیریت آسان مجموعه و كنترل میزان درآمد حاصل از آن از یکسو و ترغیب مشتریان به استفاده بیشتر از دستگاههای بازی از سوی دیگر، دغدغه همیشگی مالكین شهربازی بوده است.
با استفاده از این سیستم، دیگر نیازی نیست كه مشتری تعداد زیادی سكه را در جیبهای خود حمل كند و یا زمان زیادی را در صفهای طولانی گیشهها، جهت خرید بلیط صرف نماید. RFID، یا فناوری شناسایی از طریق امواج رادیویی یکی از قدیمیترین و پرکاربردترین تکنولوژیها است که به این سیستم کمک شایانی مینماید.
RFID در شهربازی چه کاربردی دارد؟
RFID، دادهها را توسط ابزارهای ویژه خود، بهصورت خودکار استخراج و با استفاده از ابزار مناسب انتقال داده، در زمان و مکان مورد انتظار در اختیار ما قرار میدهد.
روش کار به این شکل است که فناوری RFID با شناسایی از طریق امواج رادیویی، داده را با استفاده از ابزار مناسب انتقال داده و به وسیله ابزارهای خودکار، اطلاعات کالاها را از یکفاصله معینی استخراج کرده و آن را در زمان و مکان موردنظر در اختیار ما قرار میدهد.
بهصورت خلاصه و کلی برای اجرای یک سیستم RFID به بخشهای زیر نیاز است:
Readerها: از طریق امواج بر اساس علامتی که روی کالا چسبانده و یا متصل شده آنها را ردیابی مینماید. این برچسبها به کالا الصاق میشود و از یک چیپ همراه با یک آنتن تشکیلشده است که اطلاعات مربوط به EPC بر روی آنها ذخیرهشده است. این تگها سایزهای متفاوتی دارند و بسیار ریز حتی در حدود یک میلیمتر میباشند.
تگها: ازنظر جنس نیز متعدد هستند، رایجترین آنها تگ کاغذی است که بهصورت پرینت تهیهشده و بر روی بستهبندیها چسبانده میشوند. همچنین تگها به سه نوع: غیرفعال نیمه فعال، فعال موجود میباشند.
EPC: شماره شناسایی منحصربهفردی است که بهواسطه آن میتوان اطلاعات منحصربهفرد هر قلم کالا را به دست آورد. این کد قابل انطباق با سایر سیستمهای شمارهگذاری ازجمله بارکد است.
نرمافزار واسط: وظیفه مدیریت رویدادهای ادراکشده توسط Reader را از طریق کدهای الکترونیکی یا EPC و از طریق سیستم پردازش داده و پالایش و فیلترینگ و خلاصهنویسی از رویدادها انجام میدهد. این کار توسط شبکه به جهت جلوگیری از ایجاد ترافیک صورت میپذیرد.
سیستم اتوماسيون شهربازی
در اين سيستم، تنها با داشتن يك كارت الكترونيكي شهربازي، ميتوان در هرلحظه از تمام دستگاههاي شهربازي (سرپوشيده و روباز) و خدمات ارائهشده در مجموعه مانند کافیشاپ، فستفود، پاركينگ و غیره استفاده نمود. مديريت ميزان فروش شهربازي و كنترل دقيق دستگاههاي بازي و كليه خدمات ارائهشده و همچنين سهولت در فعاليت كاركنان و اپراتورهاي مجموعه از ديگر مزاياي اين سيستم است. درنهایت امكان گزارشگيري از درآمد كل شهربازي، از هر نقطه از جهان و بهصورت آنلاين، توسط مديريت وجود خواهد داشت.
مزایای این سیستم شامل موارد زیر است:
- امكان باز كردن راهبند پاركینگ توسط كارت شهربازی
- امكان باز كردن گیتهای ورودی مجموعه توسط كارت شهربازی
- امكان كنترل دستگاههای بازی بهوسیله كارتخوان
- امكان شارژ كارت بهصورت اعتباری
- امكان مدیریت سیستم توسط نرمافزار جامع شهربازی
- امكان كنترل عملكرد كارت توسط نمایشگر عملكرد مشتری
- امكان استفاده از كلیه خدمات ارائهشده در مجموعه (بوفه، رستوران، فروشگاه و غیره توسط كارت شهربازی
- امكان اتصال به پرینتر صدور بلیط جهت دریافت رسید شارژ كارتها
- امكان مشاهده مانده اعتبار كارت توسط نمایشگرهای نصبشده در نقاط مختلف
- امکان گروهبندی مشتریان مورداستفاده جهت اعمال قیمتهای مختلف در نرمافزار شهربازی
- دارای سیستم رستوران و بوفه جهت استفاده در سیستم شهربازی
- امکان کنترل و مدیریت پارکینگ شهربازی
- امکان تهیه انواع گزارشها و نمودارهای مختلف بر اساس تاریخ، دستگاهها، کاربر و…
- تعریف بازه زمانی کاری مربوط به زمان استفاده از دستگاهها و کاربران جهت تهیه میزان کارکرد دستگاهها
- امکان استفاده از کارتهای (مچبند) حافظهدار جهت استفاده از امکانات مجموعه
- امکان ثبت مشخصات مشتریان خاص جهت در نظر گرفتن تخفیف و…
- امکان ثبتنام مشتریان بهصورت عضو با تخفیفات خاص
- امکان تعریف و مدیریت سازمانهای طرف قرارداد جهت استفاده از شهربازی
- امکان شارژ کارتها از طریق نرمافزار و گزارشها کامل از کارتهای شارژ شده
- امکان ارسال تنظیمات به دستگاههای کارتخوان نصبشده در نقاط مختلف شهربازی، از طریق شبکه
- امکان گزارشگیری از کارکرد مالی هر اپراتور و نیز درآمد کل شهربازی
- امکان کنترل خودکار دستگاههای بولینگ و بیلیارد بهصورت زمانی
- امکان کنترل دستگاههای بازی با مبالغ خاص هر مشتری
در کلیه مواردی که کد مکان نیاز است میتوان از GLN برای ردیابی مکان هر مشتری استفاده نمود.
در کلیه مواردی که کد قلم کالا نیاز است کد شناسایی GTIN را میتوان مورداستفاده قرارداد.
روش انجام کار در پروژه مورداستفاده شهربازیها
دستگاه کارتخوان RFID برای شهربازیها، بهمنظور مدیریت تراکنشهای مالی در باجههای داخلی طراحیشده است. البته میتوان با استفاده از کدهای GS1، ردیابی مکانی و شخص موردنظر را نیز انجام داد که این کار با استفاده از کدهای GLN و GTIN قابل انجام است.
در فضای داخلی شهربازیها بهمنظور تفریح و سرگرمی تعدادی باجه بازی وجود دارد که برای شرکت در این بازیها، بازدیدکنندگان میبایست هزینهای را پرداخت نمایند. پرداخت این هزینه بهصورت نقدی در باجه امکانپذیر نیست و بازیکننده باید از طریق بخش فروش بلیط، اقدام به تهیه بلیط نموده و سپس دربازیها شرکت نماید.
درروش موجود تهیه بلیط و شرکت در بازی، مشکلاتی وجود داشت. شرکتها بر اساس درخواست مدیریت یک مجموعه شهربازی، اقدام به طراحی دستگاه کارتخوان RFID برای شهربازی بهمنظور رفع این مشکل نمودهاند.
درنهایت، دستگاه کارتخوان RFID برای شهربازی طراحی و متد پرداخت RFID انتخاب شد. در این پروژه از میکروکنترلر ATMEGA64A، آی سی ساعت و تقویم DS1307، نمایشگر کاراکتری ۱۶*۲ به همراه ماژول RC522 استفاده شد. عملکرد دستگاه کارتخوان RFID برای شهربازی را به نحوی طراحی نمودهایم که بتواند علاوه بر کسر هزینه بازی از کارت RFID، لیست آخرین ۱۰ تراکنش را بر اساس زمان در کارت ذخیره نماید. میزان کارکرد مالی کل باجه نیز در حافظه داخلی EEPROM دستگاه ذخیرهشده و این قابلیت دیدهشده است که توسط Master Card از کلیه کارکرد دستگاه خروجی گرفته شود. همچنین این دستگاه توانایی پشتیبانی از ماژول بیسیم HM-TRP را نیز دارد (قابل اضافه شدن به پروژه) و میتواند میزان کارکرد را بهصورت بیسیم به مرکز کنترل شهربازی ارسال نماید تا اطلاعات مالی برای باجه موردنظر ثبت گردد. تصویر زیر مربوط به مدار طراحیشده این پروژه است.
طراحی دستگاه کارتخوان RFID برای شهربازی به نحوی صورت گرفته بود که توانایی کار در محیط شهربازی را داشته باشد. مضاف بر پایداری این دستگاه، ملاحظات مهمی در مقوله امنیت تراکنشها باید دیده میشد. حساسیت بالای تراکنشهای مالی که به این دستگاه محول شده بود نیاز داشت تا امنیت بالایی را چه در کارتهای RFID و چه در طراحی خود دستگاه کارتخوان باید در نظر بگیریم که همه این موارد را در طراحی این پروژه لحاظ گردید. برنامهنویسی اصلی دستگاه کارتخوان RFID برای شهربازی به زبان C تحت کامپایلر قدرتمند Atmel Studio صورت گرفته است. در برنامهنویسی این پروژه سعی شده تا برنامه آن به نحوی آماده شود که علاوه بر بهینه بودن، از ساختار منطقی و منظمی تبعیت نماید و بدین منظور بیشتر کدها در قالب توابع فرعی و یک سری کتابخانههای اختصاصی همراه با کامنت داخل کدها باشد.
در یک تغییر سیستمی، یک مدار مستقل کسر کننده مبلغ نیز اضافه گردیده که وظیفه کسر مبالغ بازیها را در باجهها بر عهده دارد و همچنین یک سری قابلیتهای جدید اضافه گردید که لیست این ویژگیها بهصورت زیر است:
۱- اضافه نمودن مدار مستقل کسر کننده مبلغ بازی به همراه نمایشگر.
۲- مجهز شدن سامانه به ویژگی جدیدی به نام مستر کارت جهت تعیین میزان مبلغ هرکدام از باجهها.
۳- قابلیت تشخیص هوشمند مستر کارت توسط مدار کسر کننده مبلغ به همراه تغییر و ذخیره مبلغ جدید بازی.
۴- فعال بودن منوی مدیریت مستر کارت فقط برای مدیر مجموعه بهطوریکه میبایست بانام کاربری و کلمه عبور خود وارد سامانه داخلی مدار صندوق شود.
۵- اعمال برخی محدودیتهای دسترسی به کاربرهای عادی صندوق یا همان پرسنل مجموعه حداکثر تا ۵ کاربر.
۶- بهینهسازی و رفع برخی اشکالات نرمافزاری و حذف ماژول بیسیم HM-TRP از سختافزار مدار صندوق.
نمونهای از کارتخوان غیر تماسی رنگی RFID برای مصارف شهربازی و مراکز تفریحی و اعتباردهنده کارت غیر تماسی شهربازی RFID، در ذیل قابلمشاهده است:
مدل نوع اول مشخصات کارتخوان غیر تماسی RFID:
- امکان استفاده از کارت و مچبند غیر تماسی
- نمایشگر رنگی 2.6 اینچ TFT- LCD
- قابلیت برنامهریزی صفحه نمایشگر رنگی فارسی و در صورت نیاز به زبانهای دیگر گردش طیف رنگ روی بدنه (16 میلیون رنگ) تغییر رنگ بدنه هنگام خواندن کارت( تگ سبز اعتبار داشتن کارت و رنگ قرمز اعتبار نداشتن کارت)
- قابلیت اتصال به شبکه کابلی و بیسیم WIFI
- امکان نمایش تصویر تبلیغاتی یا لوگوی شهربازی بهصورت آنلاین
- نمایش عکس و نام مشتریهای VIP بهصورت آنلاین
- قابلیت برنامهریزی کارتخوان از طریق سرور بهصورت آنلاین
- کارکرد مستقل در صورت قطع ارتباط شبکه با سرور و ذخیره 1700کارت در حافظه
- بدون نیاز به کنترلر