تعهد وب‌سایت علی‌بابا و ۴۰ شرکت بزرگ تجارت‌الکترونیکی چینی

سازمان جهانی GS1 پروژه‌ GTIN on the web را با هدف دسترسی به اطلاعات شناسنامه‌ای اقلام از طریق جستجوی کد GTIN کالاها در محیط وب، طراحی و اجرا کرده است. بر اساس این طرح، با تایپ کردن کد GTIN کالا در موتورهای جستجوی اینترنتی یا اسکن کردن کدمیله‌ای (بارکد) آن، می‌توان به‌راحتی به کاتالوگ الکترونیکی کالا، اطلاعات شرکت تولیدکننده و همچنین وب‌سایت‌هایی که کالا را برای فروش عرضه می‌کنند دسترسی پیدا کرد.

برای پیشبرد این پروژه، سازمان GS1 جهانی با سازمان مدیریت استانداردهای وب (W3C)، شرکت Google و سایر موتورهای جستجوی معتبر، تفاهم‌نامه‌هایی را امضا نموده و پروژه با همکاری خوب MOهای GS1، تولیدکنندگان و همچنین عرضه‌کنندگان اقلام در سراسر دنیا، با سرعت در حال اجراست.

در راستای پیشبرد برنامه‌های GTIN on the Web در کشور چین، سازمان GS1 چین قرارداری دو طرفه را با وب‌سایت علی‌بابا، وب‌سایت JD.com و بیش از ۴۰ شرکت بزرگ و مطرح تجارت‌الکترونیکی دیگر امضا نموده است. بر اساس این قرارداد، شرکتهای چینی متعهد شده‌اند که از کدهای GTIN برای شناسایی منحصر‌به‌فرد تک‌تک اقلام خود استفاده خواهند کرد. تبدیل این شناسه‌ها به نمادهای بارکد استاندارد GS1 و چاپ این نمادها بر روی اقلام نیز بخش دیگری از این قرارداد دوطرفه است.

در نهایت، کاتالوگ الکترونیکی صحیح و معتبر کالا نیز با استفاده از استانداردهای طبقه‌بندی و کاتالوگینگ GS1 توسط شرکت‌های نامبرده ایجاد می‌شود و این کاتالوگ‌ها بر روی شبکه GDSN به اشتراک گذاشته خواهند شد.

آقای Chenghai Zhang مدیرعامل GS1 چین درباره این قرارداد می‌گوید: «بارکدها نقش مهم و تأثیرگذاری را در مدرن‌سازی و توسعه حوزه‌های لجستیک و تجارت جهانی چین ایفا می‌کنند.»

آقای Chenghai Zhang معتقد است اجرای این طرح در کشور چین، به‌طرز محسوسی باعث ارتقای کیفیت خدمات تجارت‌الکترونیکی و بازار کسب‌وکارهای خرده‌فروشی در چین خواهد شد و به شرکت‌های امضاکننده این قرارداد امکان می‌دهد که خدمات به‌مراتب بهتر و باکیفیت‌تری را به مشتریان خود ارائه کنند. او همچنین مشتریان را پیروز و ذی‌نفع اصلی این پروژه می‌داند.

منبع