لینک دیجیتالیGS1

لینک دیجیتال، ابزار جدید GS1 برای به اشتراک گذاری اطلاعات

لینک دیجیتالی GS1 نوآوری جدید GS1 و ابزاری به منظور به اشتراک گذاری اطلاعات قلم کالا، مکان ها، دارایی ها و … می باشد. بااستفاده از لینک دیجیتالی GS1 رمزنگاری کدهای GS1 و دستیابی به اطلاعات مربوطه، در فضای وب و به روشی که نهایتا منتج به دسترسی بهتر اطلاعات می گردد، امکان پذیر است. به بیان ساده تر، لینک دیجیتالی GS1 استاندارد شناسایی، ثبت و ضبط و به اشتراک گذاری اطلاعات در فضای وب می باشد.

به طور کلی لایه های لینک دیجیتالی GS1 شامل موارد زیر است:

  • آدرس های URI لینک دیجیتالی GS1 : هر مجموعه از شناسه های GS1 به صورت یکپارچه و به فرمتی از قبل تدوین شده درون URL ها رمزنگاری شده و آدرس URI ایجاد شده در یک حامل داده ذخیره می شود. این کار، آغاز پایه ریزی لینک دیجیتالی GS1 است.
  • انواع لینک: برای اینکه بتوان از یک حامل داده برای چندین هدف استفاده کرد، نیاز به نوعی سرویس است که محتوای موردنظر را ارائه دهد و این کار Link Type ها است. هر قلم و موجودیت، انواع گوناگونی از اطلاعات را دربرمی گیرد و بااستفاده از Link Type ها، کاربر مستقیما به محتوای موردنظر خود هدایت می شود. Link Typeها مشابه منوهای یک نرم افزار عمل می کنند و در طراحی اپلیکیشن مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، اطلاعات گوناگونی از یک تجهیز پزشکی در فضای وب به اشتراک گذاشته می شود از جمله، شرح مشخصات فنی، اطلاعات سازنده، موارد استفاده، دستورالعمل ها، فیلم های آموزشی و… و کاربر با انتخاب Link Type به اطلاعات مورد نیاز خود هدایت می شود.
  • Resolverها: این لایه عملیاتی می باشد و پایه و اساس اکوسیستم اطلاعاتی است. یک Resolver در اصل یک وب سرور است و سیستمی است که آدرس اینترنتی منابع اطلاعاتی را ذخیره می‌کند و درخواست‌ها را به هرکجا که محتوا باشد، ارجاع می دهد.
  • اطلاعات لینک شده: در این لایه، اطلاعات مربوط به هر موجودیتی در هر سطح شناسایی ارائه می شود. در ارتباطات ماشین به ماشین از اطلاعات قابل قرائت توسط ماشین استفاده می شود.

استفاده از لینک دیجیتالی GS1 به ایجاد شفافیت در زنجیره تامین کمک می کند. در صنعت بهداشت و درمان نیز از لینک دیجیتالی GS1می توان به منظور ثبت اطلاعات و ردیابی پزشکان، داروها، بیماران و دستورات درمانی استفاده کرد. از دیگر مزایای بکارگیری لینک دیجیتالی GS1 میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • فقط از یک حامل داده به منظور رمزنگاری اطلاعات استفاده می شود در صورتی که پیش از این برای نمایش هر یک از اطلاعات اعم از شناسه های GS1 در زنجیره تامین، نقطه فروش و نقطه سلامت، اطلاعات محصول، کد سازنده و غیره برچسب جداگان­ ای الصاق می­گردید.
  • به اشتراک­گذاری اطلاعات برای کاربردهای B2B و B2C به آسانی صورت می­گیرد.