دومین همایش استانداردهای شناسایی(محیط زیست و آبفا)

دومین همایش استانداردهای بین المللی شناسایی،بارکد گذاری و ردیابی کالا (بخش محیط زیست و آب و فاضلاب)

دومین همایش استانداردهای بین المللی شناسایی،بارکد گذاری و ردیابی کالا و خدمات در سطح ملی و درون سازمانی (بخش محیط زیست و آب و فاضلاب) برگزار شد.این همایش در تاریخ 1398/2/8 در سالن همایش‌های مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران با حضور فعالین در صنعت آب و فاضلاب و محیط زیست در سطح کشوری، استانی، و روستایی با حضور علی رضا ملکی مدیرعامل مرکز برگزار شد.

مهندس علی رضا ملکی ضمن خوشامدگویی گفت: جای بحث و تردید نیست که یکی از عوامل مهم در پیشرفت اقتصاد و بازرگانی هر کشور مدیریت صحیح زنجیره‌های تأمین است. زنجیره تأمین کارآمد، زنجیره‌ای است که شفافیت و قابلیت ردیابی در آن وجود داشته باشد تا بتوان امنیت و سلامت مصرف‌کنندگان، مبارزه با جعل و قاچاق کالا و بحث تایید اصالت کالا را تضمین کرد.

ایشان در ادامه گفتند: با توجه به شعار سال 1398، یکی از مهمترین اولویت‌های نظام بازرگانی کشور که مورد حمایت مقام معظم رهبری نیز هست، بحث مبارزه با جعل و قاچاق کالا به‌منظور حمایت از رونق تولید است. این مرکز یکی از ارکان کلیدی بخش صنعت و بازرگانی کشور محسوب می‌شود که تاکنون توانسته خدمات مهمی به بازیگران فعال در حوزه کالاها و خدمات کشور ارائه دهد. داشتن نمایندگی در تمامی استانهای کشور و استفاده بیش از هفده هزار شرکت عضو از خدمات گسترده  این مرکز، نشانگر تاثیرگذاری و نفوذ آن در حوزه صنعت و بازرگانی کشور و همچنین ظرفیت بالای آن است.

ملکی در ادامه گفت: در زمینه ضرورت و دلایل برگزاری این همایش، مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به عنوان نماینده انحصاری سازمان جهانی در ایران سالهاست که در زمینه ارائه راهکارهای تخصصی برای بهبود نظام توزیع کالا و زنجیره‌های تامین فعالیت می کند.

مهندس فریبرز گردانی نژاد (مشاور امور تدارکات هلدینگ انرژی سپهر) در مورد تجربیات موفق مرکز در پروژه کدینگ نفت، ابعاد و اثرات آن در حمایت از تولید ملی در شرایط تحریم و نقش مهم مرکز صحبت کردند. وی در ادامه از سامانه کدینگ سازمانی و کاربرد زنجیره تامین، در صنعت نفت و لزوم شناسنامه دار شدن کالاهای داخلی و خارجی و استفاده وزارت صنعت، معدن و تجارت از پتانسیل‌های فنی و نرم افزاری مرکز ارائه دادند.

در ادامه همایش مهندس حصیری در مورد ماموریت مرکز و معرفی اجمالی سازمان جهانی GS1، خانم مهندس رحیمی در خصوص راهکارهای GS1 در صنعت آب و فاضلاب و محیط زیست، خانم مهندس حاجی‌قربانی معرفی سامانه ETS (سامانه رهگیری، ردیابی و تایید اصالت کالا) و مهندس شیرازی معرفی سامانه کدینگ سازمانی، صحبت کردند.
همچنین آقای بهمنی در رابطه با لزوم استفاده از خدمات نرم افزاری و سخت افزاری که در جهت ردیابی، اصالت کالا و خدمات که شرکت زبر آسیا مطابق با استانداردهای GS1 ارائه میدهد صحبت کردند.
در انتها جلسه پرسش و پاسخ با حضور آقایان حسینی، براتی، صالح دوست و بهمنی جهت برطرف نمودن ابهامات و پاسخگویی به سوالات حضار برگزار گردید.