داستان بارکد: گذشته ، حال، آینده (تاریخچه)

داستان بارکد: گذشته ، حال، آینده

شبکه خبری آمریکا اینگونه اعلام کرد: “تحویل به موقع، بررسی اطلاعات توسط مصرف کننده ، خرید آنلاین، بارگیری در فروشگاه، تسهیلات بی شمار و مدرن خرید که در حال حاضر دردسترس هستند، در نتیجه تکنولوژی‌هایی نظیر بارکد و اسکن خودکار اطلاعات بدست آمده‌اند.”

امروزه، بارکدها توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، همه‌روزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. خلق بارکد در نتیجه همکاری طولانی مدت رهبران صنعت خرده فروشی در زمینه‌هایی نظیر طراحی، بکارگیری و نهایتا وارد کردن بارکد در صنعت خرده فروشی بوجود آمد. امسال، ما رویداد 45 سالگی اسکن اولین کد جهانی محصول (UPC[1]) را جشن گرفتیم که تحولاتی در عرصه اقتصاد و خرید و فروش به همراه داشت.

منشا بارکد:

تعداد کمی از مردم، زمانی که قیمت کالا به صورت دستی وارد می‌شد را، به یاد می‌آورند. قبل از ایجاد تکنولوژی‌ هایی نظیر اسکنرها، صف های طولانی مشتریان در سوپرمارکت‌ها و فروشکاه‌‌های زنجیره‌ای، منجر به اتلاف زمان خریدار می‌شد. تمامی فروشگاه‌ها و خرده فروشی‌ها در جست و جوی راه حلی برای بهبود کارآیی و منافع خود بودند.

Norman Joseph Woodland و شریک محقق او، Bernard Silver تحقیق در زمینه حل مشکلات خرده فروشی‌ها را در اواخر سال 1940آغاز کردند. اولین ایده آقای Woodland در خصوص بارکد زمانی‌که ایشان در ساحل میامی، تصویر دایره‌ای شکل به همراه الگوی ستونی را ترسیم می‌کرد، شکل گرفت. گرچه، دستیابی به ایده اصلی ایجاد بارکد، بیش از 20 سال به طول انجامید. پیشرفت‌‌هایی در زمینه تکنولوژی اسکن با لیزر در اوایل 1970، مشوق جدیدی برای توسعه بارکد بود.

آقای Woodland در IBM مشغول به فعالیت بود، زمانی که همکار او آقای George Laurer بارکد خطی UPC را ابداع کرد– این بارکد نهایتا در سال 1973 در صنعت خرده فروشی مورد استفاده قرار گرفت و بعدها بر روی محصولات چاپ شد. کنسول UPCC[2] (که بعدها به GS1 تغییر نام داد) به عنوان سازمان مجری بارکد، در سال 1974، شماره های شناسایی محصول که در بارکدها کدگذاری شده‌اند و امروزه تحت عنوان شماره جهانی قلم کالای تجاری [3]شناسایی می‌شوند را صادر می‌کرد. این سازمان اسنادی راهنما در خصوص بکارگیری و آزمون این کلید شناسایی ایجاد کرده بود.

در 26 ماه ژوئن سال 1974 ، بارکد UPC اولین بار در کانتر بررسی سوپرمارکت Troy, Ohio Marsh اسکن شد. اولین قلم کالای تجاری که اسکن بارکد آن صورت گرفت مربای میوه‌ای، محصول شرکت Wrigley به ارزش 67 سنت بود. روزنامه محلی در سرتیتر خود اینگونه نوشت:”فروشگاه محلی Marsh مجهز به سیستم بررسی کامپیوتری شد.”

تاثیرات و فرصت‌های حال حاضر:

امروزه، بارکدها بیش از شش میلیون بار، در سراسر جهان اسکن می‌شوند. نسخه‌ها و کاربردهای زیادی از بارکدها در طی چند دهه اخیر نمود پیدا کرده‌اند. به عنوان مثال، از طریق اسکن کدهای QR با استفاده از گوشی‌های هوشمند، اطلاعات محصول در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. بارکدها به پیدا کردن سریع اطلاعات محصولات و تحویل محصول به مکان صحیح کمک می‌کنند و نقش مهمی در تجارت الکترونیک دارند.

مادامی‌که بارکدها تجربه مصرف‌کنندگان را بهبود می‌بخشند، شرایط کسب و کار را نیز دگرگون خواهند کرد. برای مثال، بارکدها به سازندگان و خرده فروشان این امکان را می‌دهند تا محصولات خود را در زنجیره تامین ردیابی کنند و نقش مهمی در مدیریت موجودی ایفا می‌کنند. بارکدهای پیشرفته به سازندگان و خرده فروشان امکان مشخص کردن محصولات در جریان فراخوان، یا شناسایی کالاهای تقلبی را می‌دهند، بنابراین سازندگان و خرده فروشان قادر خواهند بود تا کالاهای تقلبی و فراخوان را در سراسر زنجیره تامین جمع‌آوری و حذف کنند.

در آینده شاهد چه پیشرفت‌هایی خواهیم بود؟

رهبران کسب و کار چگونگی بکارگیری بارکد به ‌منظور تامین نیازهای متغیر مصرف‌کنندگان و صنایع را ارزیابی می‌کنند. بارکدهایی که در آینده تولید می‌شوند، بر هدف قدرت دادن به مصرف‌کنندگان با استفاده از اطلاعات ارائه‌شده تمرکز دارند و در این مسیر از پیشرفت‌هایی نظیر گوشی‌های هوشمند نیز استفاده می‌شود. برای مثال، بارکدهای مبتنی بر وب، از طریق اسکن کد QR یا اسکن بارکد، خریدار را به اطلاعات ارزشمندی نظیر ویدئوها، آفرها و بازبینی‌های مشتری مرتبط می‌کنند.

در تجربیات آتی خریداران از دستگاه‌های متصل به اینترنت- نظیر آینه اتاق پرو که به ‌صورت خودکار یک سبک لباس دیگر یا سایز‌های دیگر را به خریدار پیشنهاد می‌دهد، استفاده خواهد شد. با تبدیل شدن این نوآوری‌ها به جریان اصلی، استانداردهای شناسایی که دلیل قدرتمند شدن بارکدها هستند، برای تضمین انطباق محصولات با نیازهای شخصی خریداران حائز اهمیت خواهند بود.

GS1 ایالات متحده آمریکا این مسیر پیشرو بودن که از 45 سال پیش از طریق پشتیبانی از کسب و کارها در سراسر جهان حاصل شد را ادامه می‌دهد. بیش از 300000 کسب و کار بزرگ و کوچک از GS1 ایالات متحده برای بارکدگذاری، شناسایی نیازهای کسب و کار خود و سازماندهی محصولاتی که مورد قبول خرده فروشان، توزیع‌کنندگان، و سایر شرکای تجاری هستند، بهره گرفته‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه کنید:

www.gs1us.org/45thanniversary

 

[1] Universal Product Code

[2] Uniform Product Code Council

[3] Global Trade Item Number (GTIN)