پیشگیری از جعل و تقلب در حوزه دارو به وسیله استانداردهای GS1

در سال‌های اخیر که داروهای تقلبی در زنجیره‌تامین توزیع شده‌اند، برای تولیدکنندگان دارو، داروسازان، افراد جامعه و درنهایت بر ایمنی بیمار تأثیر فراوانی گذاشته است.
در سال‌ها، تعداد داروهای جعلی و تقلبی که در زنجیره تأمین قرارگرفته‌اند به یک مشکل فزاینده برای سازمان‌های بهداشت جهانی و تولیدکنندگان دارو تبدیل‌شده است. این موضوع نه‌تنها پیامدهای پرهزینه در برداشته، بلکه مخاطرات بزرگی را نیز در برابر ایمنی بیمار به وجود آورده است.
WHO داروهای نامشروع را به‌عنوان محصولات پزشکی غیرمجاز و جعلی ، با داروهای جعلی تعریف‌شده به‌عنوان “محصولات پزشکی که به‌طور عمدی / جعلی هویت ، ترکیب و یا منبع خود را نادرست نشان می‌دهند” معرفی نموده ‌است.
بر اساس آمار WHO ، تقریباً از هر 10 محصول دارویی که در کشورهای کم‌درآمد تولید می‌شود 1 دارو جعلی است. پیش‌بینی‌شده است که ، تا سال 2020 ارزش بازار جعلی در اروپا می‌تواند به ارزش 3.3 میلیارد یورو برسد که به میزان قابل‌توجهی در این مسئله تأثیرگذار است. عواقب مالی مهم است؛ اما ، تأثیرگذارترین و نگران‌کننده‌ترین پیامدها سطح خطر جدی برای سلامتی انسان‌هاست.
هزینه انسانی سالانه مرگ صدها هزار کودک در کشورهای کم‌درآمد درنتیجه مستقیم مصرف داروهای معالجه مالاریا ، ذات‌الریه و سایر بیماری‌هایی است که به‌صورت جعلی مصرف می‌شوند. گفته می‌شود کشورهای پردرآمد نیز از چالش‌های داروهای جعلی مصون نیستند. شاید برجسته‌ترین خبر در ماه‌های اخیر شناسایی شکل تقلبی از داروی “Xanax” باشد که گفته می‌شود بیش از 200 نفر در انگلیس و 126 نفر در اسکاتلند تنها جان خود را ازدست‌داده‌اند.

استانداردهای GS1 چگونه می‌تواند در این زمینه کمک کند؟
حفظ و تقویت یکپارچگی زنجیره تأمین دارویی راهی برای جلوگیری از نفوذ داروهای تقلبی است. در صورت لزوم، معرفی یک شناسه استاندارد و منحصربه‌فرد برای داروها یا وسایل پزشکی، امکان تأیید اعتبار و قابلیت ردیابی محصولات را فراهم می‌کند. این امر از توانایی جعل متقلبین در ورود محصولات به زنجیره تأمین مراقبت‌های بهداشتی کم می‌کند.
ادامه این مطلب را در این لینک مشاهده نمایید.

اتخاذ یک استاندارد واحد جهانی در خدمات بهداشتی و درمانی ، ذینفعان کلیدی زنجیره تأمین را با دید نهایی و قابلیت ردیابی محصولات از تولیدکننده به بیمار فراهم می‌کند. با انجام این کار ، این امر موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های کلان و مزایای مهم ایمنی بیمار می‌شود.
یک مطالعه اخیر مک کینزی نشان داد که استانداردهای مهم چقدر مهم هستند :
• اجرای استانداردهای جهانی در کل زنجیره تأمین مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند 22،000-43،000 زندگی را نجات دهد و از 700،000 تا 1.4 میلیون ناتوانی بیمار جلوگیری کند.
• به کار بردن سیستم‌های مبتنی بر استانداردها در سطح جهانی می‌تواند از ورود ده‌ها میلیارد دلار به مواد مخدر تقلبی به زنجیره تأمین قانونی جلوگیری کند.
• هزینه‌های بهداشت و درمان می‌تواند 40 تا 100 میلیارد دلار از اجرای استانداردهای جهانی در سطح جهانی کاهش یابد سازمان‌های بین‌المللی در تلاش هستند تا از ورود محصولات تقلبی به بیماران جلوگیری کنند. به‌عنوان‌مثال ، بنیاد اینترپل ، سازمان جهانی بهداشت و سازمان جهانی گمرک در کنار تنظیم‌کنندگان نظیر FDA و کمسیون اتحادیه اروپا مشغول به کار هستند. درمجموع ، آن‌ها برای افزایش آگاهی جهانی ، اعمال مجازات‌ها و ارائه اقدامات برای تأمین زنجیره تأمین تلاش می‌کنند.