بلاک چین بستر قدرتمند به اشتراک‌گذاری اطلاعات در تعامل با GS1

بلاک چین بستر قدرتمند به اشتراک‌گذاری اطلاعات در تعامل با GS1: بلاک چین یکی از عناصر سیستم ردیابی و بستری قدرتمند و نوظهور در زمینه به اشتراک‌گذاری اطلاعات می‌باشد. بلاک چین مشابه یک دفتر کل توزیع‌شده است که تراکنش‌ها را به روش سفارشی و تغییرناپذیر فهرست بندی می‌کند. در ساده‌ترین شکل، سند یا ممیزی از تراکنشی که اتفاق افتاده است را، ارائه می‌دهد. همچنین به نمایش اطلاعاتی که هنوز تغییر داده نشده‌اند، کمک می‌کند.

این بستر نوظهور معمولاً نه به‌عنوان یک وسیله ارتباطاتی (نظیر استانداردهای مبتنی بر EDI [1]یا EPCIS[2]) و نه به‌عنوان یک سیستم کاربردی کسب‌وکار در نظر گرفته نمی‌شود. به همین دلیل، اصطلاح “بلاک چین مبتنی بر کاربردها” اغلب مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در شرایط حاضر فضای کسب‌وکار به‌ویژه در فضای تخصصی زنجیره تأمین و لجستیک، به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوظهور به توسعه زنجیره‌های تأمین ایمن‌تر و مؤثرتر کمک می‌کند. اعضای صنایع باید با همکاری یکدیگر پیش‌نیاز این توسعه را فراهم کرده و موقعیت‌هایی که تعامل‌پذیری در آن‌ها موردنیاز است و همچنین، استانداردهایی که برای تضمین موفقیت به‌صورت جهانی، الزامی هستند را شناسایی کنند.

استانداردهای GS1 در سه دسته اصلی استانداردهای شناسایی، ثبت و ضبط خودکار و به اشتراک‌گذاری اطلاعات قرار می‌گیرند، در راستای به‌کارگیری تکنولوژی بلاک چین به راهکاری قدرتمند و ایمن تبدیل می‌شوند که ارزش‌افزوده حاصل از این ادغام، می‌تواند به ردیابی شفاف و ایمن اطلاعات موجودیت‌های زنجیره تأمین منتهی شود. بلاک چین اطلاعات را به روشی امن حراست می‌کند.

تعامل‌پذیری موردنیاز در راستای فراهم آوردن بستر ردیابی به توانایی پایه‌ای سیستم‌های کامپیوتری در راستای برقراری ارتباط با یکدیگر بازمی‌گردد.

استفاده از استانداردهای شناسایی GS1 (به‌عنوان‌مثال، شماره بچ/ لو، شماره جهانی قلم کالای تجاری[3]، GTIN سریالی، کد سریالی بسته (SSCC)[4]، شماره جهانی مکان(GLN)[5] و غیره)  امکان وجود و برقراری تعامل بین کاربردهای تجاری ردیابی را فراهم می‌آورد.

استفاده از EPCIS به ‌عنوان فرمت تبادل داده و داده رویدادی استاندارد، به‌تمامی اشخاصی که داده را دریافت می‌کنند این امکان را می‌دهد تا درک مشترکی از اطلاعات در حال تبادل داشته باشند.

تعریف نیازمندی‌های پایگاه داده اصلی بلاک چین با توجه به ماهیت کسب­و­کار و در راستای بکارگیری تکنولوژی­های جدید ضروری است. علاوه بر این، درک این موضوع که آیا سیستم ردیابی end-to-end به محتویات دفتر کل بلاک چین نیاز دارند یا خیر نیز حائز اهمیت است. کسب­و­کارهای مختلف نیازمندی­های متفاوتی در این خصوص ارائه می­دهند.

برقراری ارتباط بین محیط داخلی اکوسیستم و بین اکوسیستم‌ها با یکدیگر برای هر شبکه به اشتراک‌گذاری اطلاعات ضروری است و سیاست‌های پیرامون این موضوع که مشارکت‌کنندگان شبکه چگونه داده را به اشتراک می‌گذارند و با یکدیگر در حال تعامل هستند را پایه‌گذاری می‌کند.

در پیاده‌سازی ردیابی end-to-end چه باوجود بلاک چین یا بدون آن، نیاز است که اعضای صنایع مختلف گرد هم بیایند تا برای توسعه فرآیند و استانداردهای کاربردی و حل مشکلات خاص کسب‌وکارها راه‌حلی پیدا کنند. برخی از کارشناسان قویاً معتقدند که افزودن لایه بلاک چین در شبکه به اشتراک‌گذاری اطلاعات، اعتماد و اطمینان بیشتری به داده رویدادی که در مکانیسم‌های سنتی به اشتراک‌گذاری اطلاعات حرف اول را می‌زند و حائز اهمیت است، ایجاد می‌کند و یک اقدام اساسی در خصوص خودکارسازی فرآیندها است.

[1] Electronic Data Interchange

[2] Electronic Product code Information System

[3] Global Trade Item Number

[4] Serial Shipping Container Code

[5] Global Location Number