انقلاب صنعتی چهارم ؛ اینترنت اشیا برای مصرف کنندگان

انقلاب صنعتی چهارم ؛ اینترنت اشیا برای مصرف کنندگان. در این مقاله قصد داریم در مورد نقش محوری IoT  در تعاملات زندگی روزمره مصرف کنندگان و ارتباط آن با GS1 با شما صحبت کنیم.

مصرف‌کنندگان چه در دنیای فیزیکی و چه به‌صورت آنلاین در حال تغییر شیوه تعاملات با خرده‌فروشان، برندها و محصولات هستند. آنها می‌خواهند که تجربه خریدشان به‌موقع، شخصی، ایمن و بدون دردسر باشد. بیشتر این تعاملات با دستگاه‌های هوشمند و بین این دستگاه‌ها صورت می‌گیرد، دفتر جهانی GS1  از طریق یک برنامه مشترک با GS1 US به ارائه راه‌حل‌های C-IoT و  بررسی نقش محوری IoT در شناسایی و ایجاد ارتباط پرداخته‌اند.

در پشت این تغییرات گوناگون فناوری، اینترنت اشیا (IoT) قرار دارد. اینترنت اشیا به‌عنوان یکی از فناوری‌های تأثیرگذار در بازار، تأثیر عمیقی بر مشترکین GS1 در صنایع و سراسر جهان خواهد داشت. این مسئله که GS1 همچنان به ذی‌نفعان خود به‌گونه‌ای خدمت کند که استانداردهای جهانی حفظ شده و به نفع مردم و کسب‌وکارها باشد بسیار حائز اهمیت است.GS1 قصد دارد با توسعه یک معماری فراگیر که هدف آن زبان جهانی تجارت است، این فضا را هدایت کند.

اگرچه اینترنت اشیا به طور سنتی در فضای B2B[1] در حال استفاده است، اما در حال حاضر در کانال‌های خرده‌فروشی بسیار مرسوم شده و ما انتظار داریم صنایع دیگر مانند مراقبت‌های بهداشتی نیز این الگو را دنبال کنند. امروزه اینترنت اشیا توسط تعامل با نیازهای روزمره افراد هدایت می‌شود. به‌عنوان‌مثال، در خرید از فروشگاه‌ها، دیگر به لیست خرید کاغذی نیازی نیست، زیرا ما می‌توانیم با اشیا صحبت کنیم و محصولات خودمان را سفارش بدهیم و آنها را تحویل بگیریم. در مراقبت‌های بهداشتی، دستگاه‌های اینترنت اشیا می‌توانند نیاز افراد را برای مراجعه به پزشک تشخیص بدهند.

زندگی در آینده C-IoT

C-IoT نمایانگر حرکتی فراتر از مرزهای سنتی زنجیره تأمین امروز است و بر “سفر” محصول پس از خرید تمرکز دارد. از این گسترش زنجیره تأمین به‌عنوان “زنجیره مصرف” یاد می‌شود.

این فعالیت‌ها و تعاملات شامل راه‌اندازی، نصب، استفاده، سفارشی‌سازی، ذخیره‌سازی، اشتراک، دوباره پرکردن، نگهداری، تعمیر، تغییر سفارش، فروش مجدد و اشتراک است.

تمرکز بر این چشم‌انداز جدید استفاده از محصول، GS1 و سهام‌داران آن را قادر می‌سازد تا ارتباط خود را با مصرف‌کنندگان بسیار فراتر از محل فروش گسترش دهند.

رهبران شرکت‌های فعال در زمینه اینترنت اشیا مانند اوبر، آمازون و تسلا از اختلالات بازار استفاده می‌کنند و تمرکز فعالیت‌های تجاری را به سمت مصرف‌کننده می‌برند. برخی از این نوآوری‌ها، مانند دستیارهای صوتی (آمازون الکسا، گوگل هوم) ، فروشگاه‌های هوشمند (آمازون گو) و حتی ربات‌های تحویل دهنده (استارشیپ) می‌توانند بسیار پراهمیت باشند.

اینترنت اشیا برای مصرف کنندگان

استانداردها، پروتکل‌ها و خدمات پراکنده (که همه مانع رقابت می‌شوند و به مصرف‌کنندگان آسیب می‌رسانند) مهم‌ترین گلوگاه‌های پیشرفت داستان‌های موفقیت‌آمیز C-IoT در آینده خواهند بود. برای اطمینان از اینکه نیازهای مصرف‌کننده و فرایندهای تجاری به طور یکپارچه اجرا می‌شوند، لازم است که از استانداردها و فناوری‌های جهانی موجود استفاده کنیم. GS1 چارچوبی برای استانداردهای اینترنت اشیا مصرف‌کننده و  ارتباطات را به طور قابل‌توجهی ارتقا می‌دهد و تولیدکنندگان، برندها، فروشندگان و جامعه را بسیار منتفع می‌سازد. این چارچوب شامل یک رویکرد تجزیه‌کننده حامل داده، امن و باز می‌باشد. این رویکرد، یک رویکرد ماژولار است که رقابت را تقویت کرده و تبادل داده و تجارت را برای دهه‌های آینده تسهیل می‌نماید. البته، رعایت حریم خصوصی مصرف‌کننده از طریق استفاده مسئولانه از فناوری و سیستم همچنان بحث پر اهمیتی خواهد بود.

تخصص GS1 در زمینه شناسایی منحصربه‌فرد محصول سازمان را به طور منحصربه‌فردی برای پیشبرد قابلیت همکاری مبتنی بر استاندارد تقویت می‌کند.

GS1 به‌عنوان یک سازمان جهانی بی‌طرف و غیرانتفاعی با بزرگ‌ترین سیستم کدگذاری برای اقلام تجاری در جهان، به طور منحصربه‌فرد برای تعریف استانداردهای اساسی مصرف‌کننده اینترنت اشیا معرفی شده است.

[1] Business to Business