اطلاعیه عدم استفاده از بارکدهای داخلی با پیش‌شماره ۲۰۰ الی ۲۹۹ در سطح خرده‌فروشی

مدیران محترم فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هایپرمارکت‌ها و خرده‌‌فروشی‌های فعال در سطح کشور،

ضمن عرض سلام و احترام؛

بدین‌وسیله به اطلاع می‌رساند مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران، وابسته به مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی و تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، به‌عنوان نماینده انحصاری سازمان جهانی GS1 در ایران و متولی امور شناسایی، طبقه‌بندی و ارائه بارکد به کالاها، تخصیص و مدیریت شناسه‌ جهانی قلم کالای تجاری (GTIN1) و شناسه ملی قلم کالای تجاری (NTIN2) را در کشور برعهده دارد.

این مرکز از سال ۱۳۷۴ تاکنون به تخصیص کدهای بین‌المللی GTIN به محصولات با پیش‌شماره ۶۲۶ اقدام نموده و از ابتدای سال ۱۳۹۶ نیز ارائه کدهای درون کشوری NTIN با پیش‌شماره ۲۰۰ الی ۲۹۹ را به متقاضیان آغاز کرده است و توسعه، مدیریت و به‌روزرسانی پایگاه داده‌های مربوط به اطلاعات اقلام را در کشور انجام می‌دهد.

لذا از مجموعه محترم تحت مدیریت شما درخواست می‌شود به‌منظور جلوگیری از تکراری بودن و تداخل شماره بارکد کالاها در شبکه‌های توزیع و سیستم‌های اطلاعاتی مربوطه و همچنین احترام به حقوق مادی و معنوی شرکت‌هایی که به روش قانونی و با پرداخت هزینه اقدام به اخذ کدهای GTIN و NTIN محصولات خود نموده‌اند، به‌هیچ‌وجه از پیش‌شماره‌های ۶۲۶ و همچنین ۲۰۰ الی ۲۹۹ برای شماره‌گذاری و بارکدزنی محصولات داخلی بنگاه خود برای استفاده در پایانه‌های فروش و صندوق‌های مکانیزه POS، استفاده نفرمایید.

منظور از محصولات داخلی بنگاه، محصولاتی است که کد شناسایی ۱۳رقمی آن‌ها توسط تأمین‌کننده ارائه نشده است و فروشگاه، رأساً اقدام به تولید، بسته‌بندی یا شماره‌گذاری آن‌ها می‌نماید. به‌عنوان مثال در برخی فروشگاه‌ها، میوه‌ها و سبزیجاتی تازه بسته‌بندی شده و سپس کد داخلی توسط فروشگاه به آن‌ها تخصیص داده می‌شود. یا برخی محصولات مانند مواد پروتئینی یا غله و حبوبات، به‌صورت فله‌ای خریداری و در اوزان مشخص توسط خود فروشگاه بسته‌بندی و عرضه می‌شود و کد داخلی می‌گیرد.

در صورت نیاز به شماره‌گذاری و بارکددار کردن محصولات داخلی بنگاه خود، می‌توانید از شماره رایگان گردش محدود (RCN3) با پیش‌شماره ۰۴۰ الی ۰۴۹ که توسط سازمان جهانی GS1 برای همین منظور در نظر گرفته شده است استفاده نمایید. در این صورت، اطمینان حاصل خواهد شد که تداخل در شبکه اطلاعاتی شناسایی کالاها و تضییع حقوق سایر افراد حقیقی و حقوقی صورت نمی‌پذیرد.

در انتها مجددا یادآوری می‌شود که در صورت استفاده از پیش‌شماره‌های ۶۲۶ و ۲۰۰ الی ۲۹۹ برای کاربردهای داخلی بدون استعلام از این مرکز و مواجهه با مشکلات و مسائل احتمالی، تمامی مسئولیت‌های آتی متوجه استفاده‌کننده بوده و این مرکز هیچ‌گونه مسئولیتی را در این زمینه نمی‌پذیرد.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر یا برای دریافت مشاوره از مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران (GS1 Iran) برای رفع مشکلات زنجیره تأمین، فروش، توزیع و انبارداری خود، می‌توانید با این مرکز تماس گرفته و از مشاوره تخصصی و رایگان بهره‌مند شوید.

——————————————

[۱] Global Trade Item Number

[۲] National Trade Item Number

[۳] Restricted Circulation Number