کاربرد تگ‌های RFID در بندرهاشناسایی فرکانس رادیویی، یا به‌طورمعمول،RFID، یک تکنولوژی شناسایی خودکار و داده (AIDC) است. RFID اکنون به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره ما تبدیل‌شده است. مفهوم RFID ساده است. یک شیء برای ردیابی با یک فرستنده یا تگ شناسایی می‌شود؛ که این شماره شناسایی منحصربه‌فرد است.RFID به‌طور گسترده‌ای برای شناسایی و ردیابی افراد، دارایی‌ها و موجودی استفاده می‌شود. منافع اصلی این است که شناسایی را بدون نیاز به خط دیدی فراهم می‌کند، تگ‌های RFID در محدوده کم‌وزیاد قابل‌خواندن هستند و می‌توانند با مقدار قابل‌توجهی از داده‌ها رمزگذاری شوند. استفاده از فناوری RFIDها در بندرها قدمت زیادی دارد که با پیشرفت تکنولوژی شناسایی و ضبط داده‌ها به‌طور خودکار با استفاده از این فناوری درحال ‌توسعه و رشد است. هم‌زمان با توسعه بندرها و پیچیدگی فرآیندهای حمل‌ونقل، مشکلاتی در زنجیره‌تامین جهانی به وجود آمده است. امروزه از تکنولوژی‌های جدید به‌عنوان راه‌حلی مؤثر جهت کنترل کیفیت خدمات و مدیریت بهتر فرآیندها استفاده می‌شود. یکی از مطرح‌ترین و مؤثرترین تکنولوژی‌های موجود که برای کنترل حمل‌ونقل در بندرها می‌توان از آن استفاده نمود تکنولوژی RFID است. از مزایای مهم تکنولوژی می‌توان به خودکار نمودن فرآیندها، از طریق فراهم‌سازی سیستم‌های تصمیم‌گیری برمبنای داده‌های صحیح در زمان واقعی اشاره نمود که موارد ذیل را دربر می‌گیرد:

  • ردیابی اموال در زنجیره‌تامین:ردیابی دارایی‌هایی مانند کامیون‌ها کانتینرها در ایستگاه‌های زنجیره‌تامین
  • کنترل مؤثر:امکان بازبینی و پردازش خودکار در داخل بندرها
  • ایجاد ایمنی:تضمین ایمنی پرسنل و تجهیزات
  • امنیت:کنترل نحوه دسترسی به دارایی‌ها و ایجاد امنیت

“امروزه بازار کلی RFID در بندرها ارزش تقریباً 100 میلیون دلار در سال را دارد.”

معرفی تگ‌های RFID

شناسه‌های الکترونیکی یا تگ‌ها بر روی اشیاء چسبانیده و یا متصل می‌شوند و برحسب نوع کاربرد و مشخصات فنی دارای تنوع بسیاری بوده که بر همین اساس دارای اشکال مختلفی می‌باشند.

شاخص‌ترین تقسیم‌بندی تگ‌ها بر اساس چگونگی ذخیره‌سازی اطلاعات است. تقسیم‌بندی ذیل برای انواع تگ‌ها وجود دارد:

  • فقط خواندنی :فقط یک شماره‌سریال دارند.
  • یک‌بار نوشتنی: فقط یک‌بار می‌توان بر روی آن‌ها اطلاعات محدودی ذخیره کرد.
  • خواندنی/ نوشتنی:قابلیت نوشتن و ویرایش اطلاعات را حتی تا یک‌میلیون باردارند.
  • مولتی فانکشن:علاوه برداشتن قابلیت و ویرایش اطلاعات، قابلیت اتصال به سنسورها و یا تگ‌های دیگر رادارند.

 

تاریخچه استفاده از RFID ها در بندرها

به‌این‌علت که فن‌آوری RFID اخیراً گسترش و رواج قابل‌ملاحظه‌ای یافته است، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این تکنولوژی جدید و نو است درحالی‌که RFID از حدود سال 1970 وجود داشته است اما به دلیل قیمت بالا این وسیله تا سال‌های اخیر در مصارف تجاری کاربرد زیادی نداشته است. طبق بررسی‌های انجام‌شده مفهوم RFID از زمان جنگ جهانی دوم با کشف فن‌آوری تقریباً مشابهی به نام IFF که معرف Identify Friend or Foe است مطرح گردیده است. روشی برای تشخیص هواپیماهای جنگی دوست یا دشمن بود که توسط انگلیسی‌ها کشف و استفاده شد. IFF مکانیزمی شبیه به RFID دارد. یک تکنولوژی مشابه دیگر در سال 1945 توسط “Leon Theremin ” کشف شد که یک وسیله جاسوسی بود و اطلاعات صوتی را با استفاده از امواج رادیویی انتقال می‌داد. اولین بار فناوری RFID به شکل امروزی آن توسط “MarioCardullo” کشف شد اما تا سال 1970 به علت گرانی استفاده تجاری نداشت.

تگ‌های RFID فعال، نیمه فعال و غیرفعال به‌طور جهانی برای بیش از 15 سال در بندرها مستقرشده‌اند. در اواسط تا اواخر سال 2000، استفاده از تکنولوژی RFID به‌منظور خودکارسازی ردیابی و ره‌گیری کانتینرها و محموله‌ها و غیره در بندرها پیشرفت چشمگیری پیدا کرد.

کاربرد RFID در حمل‌ونقل کانتینرها در بندرها

خودکار سازی این وظایف با کمک سیستم‌های مبتنی بر RFID دقت این عملیات را افزایش می‌دهد، خطاهای انسانی را تا 70 درصد کاهش داده و باعث می‌شود کنترل بندرها مطابق با مقررات صورت پذیرد. در این صورت متصدیان پایانه‌ها با استفاده از فناوری RFID و با افزایش دانش خود جهت استفاده از این تکنولوژی به کنترل کارآمدتر در پایانه‌های بندرها کمک شایانی می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، اگر زمان انتقال یک کشتی در یک بندر به حداقل برسد، هزینه مربوط تحویل هر کانتینر کاهش می‌یابد. همچنین می‌تواند با تگ‌های RFID مجهز به سنسورها موارد مختلف نظیر دما، سطح رطوبت، تغییر نور، سطح رادیواکتیویته را کنترل نمود.