تگ های RFID، تگ های رادیویی غیرفعال هستند که با استفاده از امواج رادیویی خوانده می‌شوند. این فناوری یک‌صد سال است که ابداع‌شده و به دلیل قیمت بالا و ابعاد نامناسبشان کاربرد کمی داشتند، اما با کاهش قیمت و کوچک شدن اندازه‌ی این تگها، کاربرد آن در دنیا فراگیر شده است و برای اهداف گوناگون تجاری استفاده میشود.

صنعت پوشاک دنیا نیز از فناوری RFID بی‌بهره نبوده و با این فناوری توانسته‌اند به، صرفه‌جویی در زمان، کاهش خطا، رضایت مشتری، افزایش بهره‌وری، سودآوری بیشتر و مزایای بسیاری دست یابند.

RFID که کوتاه شده‌ی واژه‌ی Radio-Frequency Identification است به معنای شناسایی با فرکانس رادیویی است. تگ های RFID از امواج رادیویی برای خواندن و ضبط اطلاعات ذخیره‌شده روی تگ متصل به یک محصول استفاده میکند. برخلاف بارکد که باید نور از مسافت نزدیک به برچسب بارکد بتابد، تگ های RFID با گُسیل امواج رادیویی می‌تواند از مسافت دورتر، برچسب کالا را بخواند و آن را شناسایی کند. این فناوری در چند ثانیه می‌تواند تعداد زیادی کالا را خوانده و داده‌های آن‌ها را، با جزئیات بیشتری نسبت به بارکد، نشان دهد.

شناسایی فرکانس رادیویی یا RFID ، به استفاده از امواج رادیویی برای خواندن اطلاعات ذخیره شده در تراشه (یا “برچسب”) که به یک شی وصل شده است ، اشاره دارد.

مزایای تگ های  RFID

سریال سازی :

تگ های RFID  به صورت سریالی می شوند و شناسایی منحصر به فرد هر یک از آیتم های موجود در زنجیره تأمین را امکان پذیر می سازند

سرعت خوانایی بالای تگ های RFID:

یک خواننده RFID می تواند بیش از 100 مورد  برچسب را  در هر ثانیه  محاسبه کند.

عدم نیاز به خط دید درتگ های RFID: 

یک خواننده RFID می تواند آیتم های برچسب خورده را از چند متر دورتر  و همچنین وسایل بسته بندی شده در کارتن های مقوایی یا بارهای پلاستیکی را شناسایی کند ، بدون اینکه مستقیماً خط دید به موارد برچسب زده شود.

جلوگیری از خسارت و بازیابی:

با وجود جمع آوری داده های مکرر که توسط RFID امکان پذیر است ، تعداد کمی از شرکت ها سیستم RFID خود را به عنوان ابزاری مؤثر برای کاهش از دست دادن موجودی، به ویژه به شکل زیان آور آن مثل دزدی از فروشگاه در نظر می گرفتند .