مبارزه با داروهای جعلی چگونه به کمک بارکدهای خوراکی صورت می‌گیرد؟ 

شرکت Micro-tag تکنولوژی TruTag را به پزشکی منتقل می‌کند تا تأیید کند که داروهای مورد استفاده واقعی هستند. ایده مرکزی شرکت فناوری TruTags – بارکدهای نامرئی، خوراکی است که می‌تواند به‌درستی بر روی اقلام پزشکی قرار گیرد تا تأیید شود قرص‌ها و دوزهایی که بیماران مصرف می‌کنند معتبر هستند یا خیر؟

در سال 2014، این شرکت به‌عنوان پیشگام فناوری توسط انجمن جهانی اقتصاد نام‌گذاری شد. استفاده از تکنولوژی TruTag نشان‌دهنده این است که این بارکدها می‌توانند نقش مهمی را در انقلاب فناوری که از طریق پزشکی ظهور می‌کند، بازی کنند.

اساساً دارویی که یکی از این امواج میکروسکوپی است به‌راحتی می‌تواند به‌عنوان واقعی و نه جعلی شناخته شود. حدود پنج سال از توسعه برای تکمیل تکنولوژی گذشته است و برچسب‌ها FDA تائید شده و برای استفاده به‌صورت خوراکی قابل‌دسترس است. تکنولوژی TruTag داروهای بدون نسخه و داروهای تجویزی و مکمل بازار را پشتیبانی می‌کند. در دنیای مجازی که در آن گوشی‌های هوشمند و ساعت‌های اپل فراگیر شده است، بارکدهای خوراکی قابل اسکن هستند که از طریق اسکن بارکدها، می‌توان تمام اطلاعات مربوط به داروها را دریافت کرده و از تقلب و جعل و خوردن داروهای غیرمجاز و تقلبی اجتناب نمود.

 

داروهای تقلبی

استفاده از نماد QR Code در بارکدهای خوراکی (مبارزه با داروهای جعلی)

 

این کدها که کاملاً خوردنی هستند دارای مقداری دارو هستند و علاوه بر این به دلیل وجود بارکد روی تمامی آن‌ها شما تنها با اسکن آن توسط گوشی خود و نرم‌افزار بارکد خوان می‌توانید اطلاعات مفیدی راجع به داروها دریافت کنید که شامل موارد زیر است:

  •  نام بیمار
  •  تاریخ تولید دارو
  •  تاریخ‌مصرف دارو
  •  دستورالعمل نحوه مصرف دارو
  • زمان‌بندی درست از دارو

به‌واقع با استفاده از داروهای هوشمند دیگر شما به‌صورت کاملاً دقیق می‌توانید به مصرف آن بپردازید و البته نگرانی بابت نحوه مصرف آن نخواهید داشت. همان‌طور که بیماران آلزایمری نیاز به استفاده از ردیاب شخصی دارند تا به‌خوبی از آن‌ها مراقبت شود. مسلماً همین بیماران آلزایمری و حتی خود شما برخی اوقات دچار فراموشی می‌شوید و دستورالعمل استفاده از دارو را فراموش می‌کنید و نمی‌دانید که قرص را چند بار در روز مصرف کنید. پس با استفاده از کدهای خوراکی  QR این نگرانی‌ها از بین می‌رود زیرا به‌راحتی تمامی اطلاعات مربوط به هر دارو در دسترس شما قرار دارد.

مراقبت بهتر از کودکان و دیگر اعضای خانواده با مصرف این نوع داروها امکان‌پذیر است زیرا به دلیل داشتن فرزندان و مشغله‌های فکری جایی برای حفظ کردن نحوه مصرف داروها نیست پس به‌راحتی با بارکد خوان نحوه مصرف دارو را همیشه خواهید داشت.

داروهای قاچاق و جعل دارو

دانشمندان روش‌هایی برای چاپ کدهای خوراکی QR با استفاده از مواد مخدر ایجاد کرده‌اند و راه را برای داروهایی سفارشی بسته به نیاز هر بیمار را بازکرده‌اند. در 100 سال گذشته محققان به‌طور مداوم مرزهای دانش خود را در مورد پزشکی و همچنین اینکه چگونه بدن‌های مختلف می‌توانند به‌طور متفاوتی پاسخ دهند، تحت آزمایش و بررسی قراردادند. بااین‌حال، روش‌های تولید دارو با تولید انبوه هنوز مشخص نیست. بسیاری از افرادی که بیماری خاصی دارند، محصول مشابه با مقدار مساوی ممکن است یک ترکیب را در بدن فعال کند که برای بیمار مضر باشد، ازاین‌جهت محققان تمام موارد خاص را موردبررسی قرار داده‌اند.

محققان دانشگاه کپنهاگ در دانمارک و دانشگاه ابو آکادمی فنلاند یک روش جدید برای تولید دارو ایجاد کرده‌اند. آن‌ها یک مواد غذایی خوراکی سفید را تولید می‌کنند که در آن‌یک کد QR را که شامل یک داروی پزشکی است، چاپ می‌کند. یک کد QR یک بارکد دوبعدی است که حاوی اطلاعات قابل‌خواندن با دستگاه است که به آن متصل است.

ناتالا جنینا، استادپرس دانشگاه کپنهاگ، گفت: «این تکنولوژی امیدوارکننده است، زیرا داروی پزشکی می‌تواند دقیقاً به همان میزان که شما می‌خواهید آن را مصرف کنید تجویز و مورداستفاده قرار می‌گیرد. این امر فرصتی را برای تطبیق دارو با توجه به نیاز بیمار است.» کد QR همچنین ذخیره داده‌ها را در خود «قرص» قرار می‌گیرد. ژنینا گفت: «به‌سادگی انجام اسکن سریع، شما می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به محصول دارویی را دریافت کنید. به‌این‌ترتیب می‌تواند به‌طور بالقوه موارد مربوط به داروهای اشتباه و دارو جعلی را کاهش دهد.»