یکی از مشکلات فعلی شرکت‌های توزیع برق، عدم توانایی کنترل کالا‌های ورودی به شبکه توزیع، از مبدا تولید کالا تا محل مصرف آن می باشد. این موضوع باعث شده‌است که با وجود تولید کالاهای مرغوب توسط سازندگان و تامین‌کنندگان داخلی، در بسیاری از موارد کالاهای نامرغوب در شبکه توزیع برق مورد استفاده قرار بگیرد، که هزینه‌های بسیار زیادی به شبکه توزیع، تحمیل کرده است. این موضوع دغدغه اصلی توزیع برق مشهد و حتی دیگر توزیع‌های برق بوده است. بر این اساس کارشناسان تحلیل مرکز اقدام به طراحی سامانه‌ SGTIN DATA POOL کردند که در این سامانه امکان ردیابی اقلام تامین مورد نیاز توزیع‌های برق و اصالت‌سنجی آن‌ها ایجاد شد.

در این سامانه تمامی تولید‌کنندگان و تامین‌کنندگان شرکت توزیع برق با شناسه جهانی GLN شناسایی شده و  برای محصولات خود کد جهانی GTIN دریافت می‌کنند و بر اساس ساختار جهانی GPC، اقدام به تشکیل کاتالوگ الکترونیکی محصول خود می کنند. سپس سامانه برای هر کالای تولیدی یک شرکت یک کد سریالی تخصیص می دهد. با این روش تامین‌کنندگان می توانند تمامی محصولات خود را به صورت یکتا شناسایی کرده و کد سریالی را به صورت یک نماد بارکد بر روی لیبل چاپ کرده و بر روی محصولات خود الصاق کنند. تولید‌کنندگان و تامین‌کنندگان کد سریالی محصولاتی را که می خواهند برای توزیع برق ارسال کنند، در سامانه انتخاب کرده و به کارتابل مشاور کنترل کیفیت ارسال می کنند.

در کارتابل مشاور کنترل کیفیت، تمامی محصولاتی که ارسال شده است به تفکیک تامین‌کنندگان قابل مشاهده است. مشاور کنترل کیفیت سریال‌های ارسالی را دریافت کرده و به بررسی کیفیت کالاها می پردازد. اگر کیفیت کالا متناسب باشد آن‌ها را تایید می کند و اگر کالاها مشکلی داشته باشد با ذکر علت، آن‌ها را عدم تایید می کند.

استفاده از این سیستم یکپارچه می تواند مزایای زیر را برای تولید‌کنندگان و توزیع‌های برق داشته باشد:

  1. ثبت و کنترل آمار تولیدی محصولات به صورت سیستمی
  2. ایجاد قابلیت ردیابی و رهگیری
  3. انجام تبادل اطلاعات در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  4. جلوگیری از ورود محصولات بی کیفیت به زنجیره تامین توزیع برق
  5. محافظت از برند تولید‌کنندگان
  6. تایید اصالت محصولات
  7. کاهش هزینه‌های مدیریتی
  8. مدیریت سیستمی اطلاعات