تصویب قواعد جدید تخصیص GTIN در بخش بهداشت و درمان

روش­های شناسایی قلم تجاری اندازه ثابت[1]

نماد بارکد Universal Product Code[2] حامل شماره GTIN-12

شماره GTIN[3] از 8، 12، 13 یا 14 رقم تشکیل شده است. این ارقام را اگر بخواهیم همیشه به عنوان رشته داده اعداد به انضمام رقم کنترل نهایی در نظر بگیریم، زمانی که با استفاده از پیش‌شماره GS1، پیش‌شماره GS1-8 یا پیش‌شماره شرکتی GS1 ساخته می‌شوند، به صورت یکتا در می‌آیند.

GTIN GTIN format

GTIN-8

GTIN-12

GTIN-13

GTIN-14

N7 + C

N11 + C

N12 + C

N13 + C

N –  رقم عددی              C   –  رقم کنترل

 

جهت ساخت کدهای میله‌ای UPC-E، تنها از پیش‌شماره‌های شرکتی U.P.C که با صفر شروع می‌شوند، استفاده می‌شود. پیش‌شماره‌های شرکتی U.P.C. در این محدوده (شروع با صفر) تنها به شرکت‌هایی که نیاز آن­ها به این پیش‌شماره تایید شده باشد ارائه می‌شود و از این شرکت‌ها خواسته می‌شود تا منابع محدودشان را به دقت مدیریت نمایند. (برای مثال؛ اقلامی که بسته‌بندی‌ آنها به‌گونه‌ای‌ است که فضای کافی برای استفاده از سایر کدهای میله‌ای وجود ندارد)

برخی از شماره‌های GTIN-12 که پیش‌شماره U.P.C. آنها با صفر شروع می‌شود، با نمادهای کوچک که بارکد UPC-E نام دارد، ارائه می‌گردند. در این نوع نماد، GTIN-12 به‌صورت بارکد حاوی 6 نویسه، فشرده‌سازی شده است. برای پردازش کاربردی، GTIN-12 باید توسط نرم‌افزار اسکنر بارکد یا نرم‌افزار کاربردی دیگری به ابعاد کامل‌تر خود تغییر شکل یابد. هیچ‌گونه بارکد UPC-E شش‌رقمی‌ای وجود ندارد.

بارکد  UPC-E، یکی از نمادهای EAN/UPC است که نمایان‌گر GTIN-12 شش‌رقمی رمزنگاری شده بوده و از تکنیک‌های حذف صفر در آن استفاده شده است.

شکل شماره 1- بارکد UPC-E

 

شماره جهانی قلم تجاریGTIN-8

شماره GTIN-8 برای اقلامی است که روی بسته‌بندی آنها فضای کافی جهت درج نمادهای EAN-13 یا UPC-A وجود ندارد. شماره GTIN-8 بر اساس درخواست کاربران، توسط سازمان‌های عضو GS1 (MO) به صورت جداگانه ارائه می‌گردد. شکل زیر ساختار داده‌های GTIN-8 را نشان می‌دهد.

جدول شماره 2-ساختار GTIN-8

پیش‌شماره  GS1-8یک رشته مجزای سه رقمی است که توسط دفتر جهانی GS1 صادر می‌شود.
شماره مرجع قلم توسط سازمان عضو GS1 ارائه می‌شود.

فرآیند تأیید رقم کنترل به صورت خودکار توسط اسکنر بارکد انجام می‌شود. این کار از درستی ترکیب عدد اطمینان حاصل می‌­کند.

قبل از تصمیم‌گیری و استفاده از GTIN-8 به‌جای GTIN-13 یا GTIN-12 ، شرکت‌هایی که درون سازمان خود از چاپگرها به‌صورت مشترک و تحت شبکه استفاده می‌کنند، باید موارد زیر را مد نظر قرار دهند:

  • آیا با حفظ حداقل الزامات کیفی مورد نیاز در چاپ بارکد، اندازه و ابعاد بارکد می‌تواند کاهش یابد؟ (برای مثال با عرض کمتری چاپ شود)
  • برچسب یا طرح گرافیکی روی بسته‌بندی کالا به‌گونه‌ای تغییر یابد که فضای درج بارکد EAN-13 یا UPC-A یا نمادی از خانواده دیتابار GS1 که برای POS‌ خرده‌فروشی مناسب است، در آن لحاظ گردد.
  • نکته: طراحی مجدد و افزایش اندازه برچسب می‌­تواند یک گزینه باشد، مخصوصاً زمانی که برچسب موجود در مقایسه با محیط روی بسته‌بندی کالا، کوچک است.
  • اگر ممکن باشد از بارکد با ارتفاع کوتاه‌شده استفاده شود اما بارکد کوتاه‌شده (با طول معمولی اما ارتفاع کاهش‌یافته) تنها موقعی استفاده می‌شود که جایی برای چاپ بارکد با سایز کامل وجود نداشته باشد. کوتاه‌شدگی، قابلیت اسکن همه‌سویه را از بین می‌برد. اگر یک بارکد بیش از اندازه کوتاه‌ شده باشد، دیگر کارایی نخواهد داشت. کاربرانی که این مورد را لحاظ می‌کنند باید با مشتریان خود مشورت کنند تا موافقت آنها جلب شود.

محدودیت­های اندازه بسته
استفاده از GTIN-8 زمانی مجاز است که:

    کل مساحت قابل چاپ بسته محصول کمتر از 80 سانتی‌متر مربع باشد:

    مساحت بزرگترین وجه برچسب چاپ شده کمتر از 40 سانتی‌متر مربع باشد:

    1. محصول استوانه‌ای با قطر کمتر از 3سانتی‌متر باشد.

 

 

نکته: حامل داده‌ها برای GTIN-8، بارکد EAN-8 یا خانواده دیتابار GS1 در POS خرده‌فروشی است.

[1] اقلام تجاری اندازه ثابت، آن دسته اقلامی هستند که همیشه در یک قالب و ترکیب تولید می‌شوند (برای مثال نوع، سایز، وزن، محتوا، طرح).

[2] UPC

[3] Global Trade Item Number