برای اسکن موفقیت‌آمیز نماد کدمیله‌ای، لازم است جایگاه مناسبی برای چاپ آن بر روی محصول انتخاب شود. در اسکن دستی، محل‌های مختلف جایگذاری نماد باعث می‌شود اپراتور در شناسایی مکان نماد با مشکل مواجه شود و این شرایط بازدهی را کاهش می‌دهد. در اسکن خودکار، نماد باید طوری قرار گیرد که در میدان دید اسکنر باشد. توجه به راهنمایی‌های این فصل منجر به سازگاری و قابلیت پیش ­بینی موردنیاز خواهد شد. نکته اینکه نمادهای کدمیله­ ای که در این فصل به‌عنوان نمونه ارائه می ­شوند صرفاً در خصوص جایگذاری است و به اندازه، نوع، رنگ یا خصوصیت نماد کدمیله‌ای اشاره نمی­ کند.

اصول کلی جایگذاری نماد کدمیله‌ای بر روی اقلام

اصول کلی زیر در خصوص جایگذاری نماد کدمیله­ ای باید چه در نقطه فروش و چه در هر جای دیگری از زنجیره تأمین که اقلام در آن‌جا اسکن می­ شوند، برای هر نوع بسته‌بندی لحاظ شود. اقلام تجاری که در نقطه فروش اسکن می‌شوند، باید با نماد کدمیله­ای از نوع EAN-13، UPC-A، UPC-E، کدمیله ­ای دیتابار همه‌سویه GS1، کدمیله‌ای دیتابار همه‌سویه انباشته‌شده GS1، کدمیله‌ای دیتا‌بار توسعه‌یافته GS1 یا کدمیله‌ای دیتا‌بار انباشته‌شده بسط‌یافته GS1 علامتگذاری شوند. نمادهای کدمیله­ ای که در جای دیگری غیر از نقطه فروش اسکن می‌شوند، EAN-13، UPC-A، ITF-14 و GS1-128 هستند.

نمادهای کدمیله‌ای EAN-8 و  UPC-Eبرای اقلام تجاری خیلی کوچک که درنقطه فروش به فروش می‌رسند استفاده می شوند.

روی یک قلم هرگز نباید نمادهای کدمیله‌ای متعدد که کدهای GTIN متفاوتی را حمل می‌کنند مشاهده شود. اگرچه حداقل یک نماد بر روی هر قلم تجاری الزامی است. در محیط انبار یا محیط‌های توزیع عمومی پیشنهاد می‌شود که از دو نماد که شماره GTIN یکسانی را حمل می‌کنند استفاده شود. همچنین برای اقلام سنگین، حجیم یا جادار در نقطه فروش پیشنهاد می‌شود از دو یا چند نماد که حاوی شماره GTIN یکسانی هستند استفاده شود. این کار برای بسته‌بندی‌های تصادفی هم که در نقطه فروش مورد توجه هستند، مجاز است. دو نماد از نوع EAN/UPC که شماره GTIN را بعلاوه داده‌های مشخصات کد می کنند ممکن است در طی دوره گذار به حامل داده‌ی جدید نیاز باشد. محیط اسکن نیز حائز اهمیت بوده و لازم است قبل از توجه به نوع بسته‌بندی، مشخص شود که آیا قلم در نقطه فروش اسکن می‌شود یا در محیط توزیع عمومی باید اسکن گردد.

تعداد نمادها

روی یک قلم کالا هرگز نباید نمادهای کدمیله‌ای متعدد که کدهای GTIN متفاوتی را حمل می‌کنند مشاهده شود. اگرچه حداقل یک نماد بر روی هر قلم تجاری الزامی است. در محیط انبار یا محیط‌های توزیع عمومی پیشنهاد می‌شود که از دو نماد که شماره GTIN یکسانی را حمل می‌کنند استفاده شود.

تعیین جهت کدمیله‌ای بر روی کالا

تعیین جهت نماد کدمیله‌ای اصولاً به فرآیند چاپ و انحنای سطح قلم بستگی دارد. اگر فرایند چاپ و انحنا اجازه دهد، بهتر است نماد در حالت «حصار چوبی » جایگذاری شود که در این حالت، میله‌های کدمیله ای به حالت عمود بر سطح زمین قرار می‌گیرند. تجربه ثابت کرده است که این دو شیوه در فرآیند اسکن تفاوتی با هم ندارند.