فرایند عضویت در GS1 و دریافت بارکد برای محصولات به شرح مراحل زیر است :

 

  1. گرفتن یک پیش‌شماره شرکتی GS1

ابتدا باید ارائه‌دهنده محصول امتیاز استفاده از یک پیش‌شماره شرکتی GS1 را برای خود بگیرید. این کار با مراجعه به یکی از سازمان‌های عضو GS1 در کشورهای مختلف انجام می‌پذیرد.

 

  1. ثبت اطلاعات الزامی و دادن شماره به هر نوع از کالاها

شماره‌ی شناسایی 13رقمی کالا (GTIN) به هر نوع از کالاها تخصیص می‌یابد.

 

  1. انتخاب روش چاپ

روش مناسب برای چاپ کدمیله‌ای (بارکد) انتخاب می‌شود. نکته مهم این است که روش‌های چاپ قدیمی ممکن است منجر به ناخوانا شدن بارکد در هنگام عملیات اسکن شوند.

  1. تعیین محیط اسکن و خواندن بارکدها

محیطی که در آنجا کدمیله‌ای اسکن می‌شود را معین کنید. اغلب در محیط فروشگاه‌های خرده‌فروشی یا انبارهای پخش اسکن انجام می‌شود.

  1. انتخاب نوع بارکد

یک گونه از کدمیله‌ای (بارکد) را برای استفاده انتخاب کنید. در فروشگاه‌های خرده‌فروشی سراسر دنیا تنها بارکد استاندارد، EAN/UPC است.

 

  1. تعیین اندازه بارکد و پیش‌بینی محل آن در طرح بسته‌بندی

اندازه کدمیله‌ای را مشخص نمایید. یک بارکد مخصوص کالای تجاری با EAN-13، باید ارتفاع 22 میلی‌متر و پهنای کل 38 میلی‌متر داشته باشد. اندازه‌ی مجاز حداقل 80  و حداکثر 200 درصد مقدار فوق است. این اندازه با احتساب فضای خالی (Quiet Zone) الزامی دو طرف بارکد  است.

  1. تعیین قالب و فرمت شماره‌های زیر بارکد

متن نوشته در کدمیله‌ای را قالب‌دهی کنید. شماره‌های زیر بارکد که افراد بتوانند بخوانند باید خوانا بوده و به‌درستی با فونت انگلیسی درج شود.

  1. تعیین رنگ مناسب برای میله‌ها و زمینه بارکد

رنگ زمینه (روشن) و رنگ میله‌های کدمیله‌ای (تیره) را تعیین کنید. بهترین رنگ برای زمینه، سفید و بهترین رنگ برای میله‌ها سیاه است. این رنگ باید به گونه‌ای انتخاب شود که در چاپ فقط از یک مخزن رنگ و در یکبار چاپ آن انجام گردد نه از ترکیب چهار رنگ.

  1. تعیین محل قرارگرفتن بارکد بر روی بسته‌بندی کالا

محل قرارگرفتن کدمیله‌ای بر روی کالا را مشخص نمایید. محل قرار گرفتن معمولاً در قسمت پشت محصول و گوشه سمت راست و پایین است. نباید نزدیک لبه‌های بسته‌بندی باشد. نباید روی درزها باشد. نباید قسمتی از بسته‌بندی روی بارکد را بپوشاند.

  1. کنترل مستمر بارکدها و نظارت بر حفظ کیفیت چاپ آن‌ها

برنامه‌ای را برای کنترل درستی و دقت کدمیله‌ای برقرار کنید. برای هر بارکدی که چاپ می‌شود، قبل از چاپ انبوه نمونه‌هایی را با دستگاه بارکدسنج بررسی کنید. خدمات سنجش و صحه‌گذاری بارکد توسط مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران ارائه می‌شود.