مهمترین هدف از ابداع بارکدها «ذخیره و بازیابی خودکار اطلاعات» بوده است. بارکدها باید کمک کنند که پویش و ذخیره اطلاعات با سرعت، صحت، دقت و به‌صورت خودکار انجام شود. بنابراین ضروری است بارکدها به‌گونه‌ای چاپ شوند که هربار، به‌سادگی و در اولین اسکن خوانده شوند تا اطلاعات ذخیره‌شده در آنها بدون مشکل به رایانه منتقل شود.

اگر به هر دلیلی، بارکد قابلیت خواندن نداشته باشد یا به سختی و با زحمت زیاد خوانده شود، هدفی که از به‌کارگیری آن مدنظر بوده است محقق نخواهد شد. بنابراین لازم است بارکدها را دقیقا بررسی نموده و از کیفیت خوب آنها مطمئن شویم. برای این منظور ابتدا «مستند بایدها و نبایدهای چاپ بارکد روی محصولات» را مطالعه نمایید.

پس از آن، به «چک‌لیست کنترل کیفیت بارکد» نیاز داریم. این چک‌لیست شامل گام‌های ده‌گانه زیر است که کارایی بی نقص بارکدهای شما را تضمین می کند:

1- برای هر نوع از کالاهای خود یک شماره مناسب انتخاب کنید. برای کاربردهای تجاری، شماره‌های GTIN بسیار متداول هستند.

چگونه برای محصولاتم GTIN‌ بگیرم؟

2- نوع نماد مناسب برای تبدیل شماره‌‌های انتخابی به بارکد را انتخاب نمایید. نماد مناسب برای ذخیره GTIN، یکی از انواع چهارگانه بارکدهای EAN/UPC شامل EAN-13 یا EAN-8 یا UPC-A یا UPC-E است.

3- در هنگام طراحی بسته‌بندی کالا، جایگاه مناسبی برای بارکد در نظر بگیرید. متداول‌ترین مکان برای قرارگیری بارکد، گوشه پایین و سمت راست از وجه پشت بسته‌بندی کالا است. بارکد نباید روی لبه‌ها یا درزها قرار گیرد؛ علاوه‌براین، باید در طراحی بسته‌بندی محصول، تمهیداتی اندیشید که چیزی روی بارکد را نپوشاند تا نماد به راحتی توسط اپراتور پیدا شود.

4- جهت قرار گرفتن بارکد بر روی کالا را به‌درستی انتخاب کنید. بر روی بسته‌بندی های استوانه‌ای جهت مناسب از بالا به پایین (نردبانی) است. بر روی سایر کالاها جهت مناسب از چپ به راست (نرده‌ای یا حصارچوبی) است.

5- از وجود فضای خالی در دو طرف بارکد مطمئن شوید. در حالت معمولی سمت چپ بارکد باید 3.7 میلیمتر و سمت راست بارکد باید 2.3 میلیمتر فضای روشن خالی داشته باشد. رنگ این فضا بهتر است سفید باشد.

6- ارتفاع بارکد را کم نکنید. اگر ارتفاع بارکد کم شود، اپراتور صندوق فروشگاه با چندبار تلاش و به سختی می تواند آن را اسکن کند.

7- ابعاد بارکدی را که باید چاپ شود، استاندارد انتخاب کنید. بارکدهای EAN-13 با مقیاس بزرگنمایی 100درصد، طولی معادل 37.8 میلیمتر و ارتفاعی معادل 23 میلیمتر دارند. در صورت نیاز می توان بارکدها را حداکثر تا 80 درصد کوچک یا حداکثر تا 200 درصد بزرگ کرد. مقادیر کوچک‌نمایی یا بزرگ‌نمایی خارج از این محدوده ممکن است سبب ناخوانا شدن بارکد شود.

8- ترکیب رنگ مناسبی برای میله‌های تیره و زمینه روشن انتخاب کنید. رنگ‌های مناسب برای زمینه بارکد، رنگ‌های سفید، قزمز، پرتقالی و زرد هستند. رنگ‌های مناسب برای میله‌ها رنگ‌های مشکی، بنفش، سبز و آبی هستند. فقط از یک رنگ برای چاپ زمینه و میله‌ها استفاده کنید نه از ترکیب چهار رنگ فرایند چاپ.

9- از وجود تباین و تضاد کافی بین رنگ میله ها و زمینه و پخش نشدن رنگ در فرایند چاپ در لابلای بارکد مطمئن شوید.

10- با همه اینها، در نهایت و قبل از چاپ انبوه بسته بندی خود، نمونه هایی از بارکدهای چاپ شده را با دستگاه صحه گذاری بارکد بررسی نمایید. خدمات صحه گذاری بارکد توسط مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ارائه می شود. برای این منظور با واحد امور مشتریان تماس بگیرید.

اگر از نمادهای دوبعدی (دیتاماتریس یا کیوآرکد) استفاده می‌کنید، برای بررسی این نوع نمادها با مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران تماس بگیرید.